PARTNER PORTALU
  • BGK

Strefa Ograniczonego Ruchu na krakowskim Kazimierzu? Sąd po stronie miasta

  • aw    31 grudnia 2018 - 13:03

Od 5 stycznia na obszarze Kazimierza w Krakowie będzie przez pół roku obowiązywała Strefa Czystego Transportu. Miasto we wprowadzaniu ograniczeń dla samochodów ma kolejny oręż w postaci wyroku sądu.




  • Orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 28 grudnia 2018 r. potwierdza, że władze Krakowa miały prawo skorzystać z uprawnienia do ograniczenia ruchu samochodowego na Kazimierzu.
  • Sąd uznał skargę na decyzje wojewody likwidujące Strefę Ograniczonego Ruchu na Kazimierzu.

W grudniu 2017 r. decyzją administracyjną na obszarze kwartału Kazimierz została utworzona Strefa Ograniczonego Ruchu - obszar miasta, do którego wjazd mają przede wszystkim mieszkańcy (identyfikowani na podstawie opłaconego abonamentu postojowego strefy P2).

Celem stworzenia strefy było ograniczenie ruchu aut na obszarze miasta z wąskimi ulicami, mocno obciążonego ruchem pieszym, w tym turystycznym. Aby podnieść komfort i bezpieczeństwo pieszych, Kraków zdecydował się na wprowadzenie ograniczeń w ruchu.


Wojewoda Małopolski uznał jednak, że miasto nie ma prawa bez decyzji rady miasta podejmować takich ruchów. Nakazał więc likwidację Strefy Ograniczonego Ruchu Kazimierz do końca 2018 r. Kraków nie zgodził się z decyzją wojewody, uznając że jest w interesie społecznym, by tego rodzaju organizację ruchu wprowadzać.

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał słuszność decyzji podejmowanych w krakowskim magistracie. Sąd podkreślił, że na prezydencie miasta leży odpowiedzialność za dobrą dla mieszkańców i użytkowników miasta organizację ruchu. Oznacza to, że w przyszłości Kraków będzie mógł korzystać z rozwiązania wzorowanego na Strefie Ograniczonego Ruchu Kazimierz.

Testowe rozwiązanie

Na razie od 5 stycznia na obszarze Kazimierza będzie przez pół roku obowiązywała Strefa Czystego Transportu - testowe rozwiązanie, które pozwoli sprawdzić, jak działa nowe rozwiązanie ustawowe pozwalające na ograniczanie ruchu samochodów pod kątem rodzaju napędu. Narzędzie to może w przyszłości pozwolić na ograniczanie ilości spalin emitowanych z samochodów do powietrza nad Krakowem. Jak działa w praktyce sprawdzimy właśnie na Kazimierzu, gdzie i tak obowiązują już ograniczenia ruchu.

Jednocześnie w innym wyroku sąd uznał, że miasto ma prawo nadal wydawać tzw. wjazdówki do obszarów ograniczonego ruchu. To specjalne zezwolenia, które wyłączają pewne grupy spod zakazu wjazdu. Takie wjazdówki mogą otrzymać np. przedsiębiorcy, którzy nie są w stanie dostosować się do godzin dostaw ze względu na charakter swej działalności. Wojewoda podważył podstawy prawne dotychczasowego rozwiązania, nakazując do końca roku znaleźć nowe lub zaprzestać wydawania tego rodzaju uprawnień. Sąd uznał tę decyzję za niesłuszną.

Mniej aut

Przypomnijmy, Kraków sukcesywnie dąży do wyciszania ruchu w centrum miasta. W tym celu wprowadza różne - czasem nawet kontrowersyjne - rozwiązania, których celem jest oddanie przestrzeni pieszym, a nie kierowcom. Min. likwiduje miejsca parkingowe i poszerza chodniki dla pieszych - do 2 m bądź 1,5 m w sytuacjach nadzwyczajnych. O to wnioskowali m.in. aktywiści miejscy. Zwiększane są też stawki za miejsca postojowe w ścisłym centrum.

– Począwszy od 1979 r. w Krakowie systematycznie wyznaczane są ulice przeznaczone wyłącznie dla pieszych lub takie z ograniczeniami ruchu samochodów. Zaczęło się na obszarze najstarszym, wewnątrz Plant, ale teren, na którym w jakiś sposób staramy się wyciszyć ruch samochodowy, powiększa się wraz ze wzrostem ruchu - mówił przed rokiem Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.