PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Świnoujście pracuje nad uchwałą krajobrazową

  • AKC    22 lutego 2019 - 14:33
Świnoujście pracuje nad uchwałą krajobrazową
Uchwała daje samorządom narzędzie do walki ze szpetnymi reklamami (fot. Wikimedia Commons)

W Szczecinie trwają prace nad uchwałą krajobrazową, zwaną też kodeksem reklamowym. Będzie to dokument porządkujący przestrzeń publiczną miasta. Wprowadzi zasady i warunki umieszczania reklam, urządzeń reklamowych oraz małej architektury i ogrodzeń na terenie całego miasta.




  • Świnoujście jest miastem bardzo zróżnicowanym pod względem krajobrazowym. Ma urokliwą Dzielnicę Nadmorską, coraz ładniejsze historyczne śródmieście, rozległe tereny produkcyjne i portowe oraz wyjątkowe obszary naturalne.
  • Często jednak to, co godne wyeksponowania, ginie w zalewie byle jakich reklam, źle dobranych elementów małej architektury i nieestetycznych ogrodzeń.
  • Celem uchwały nie jest jednak wyeliminowanie tych elementów, tylko ich uporządkowanie.

Ogólnodostępna przestrzeń miejska stanowi wspólne dobro. Wpływa na jakość życia i atrakcyjność miasta, jest jego wizytówką. W Świnoujściu jest to szczególnie ważne. Od jakości przestrzeni zależy atrakcyjność oferty kurortu.

W miejskiej przestrzeni obok domów, nawierzchni i zieleni znajduje się szereg elementów, które służą jej umeblowaniu. Uchwała krajobrazowa, określając zasady ich sytuowania, daje możliwość zadbania o estetykę i tożsamość miasta oraz o właściwą hierarchię informacji wizualnych.  

Konstrukcja uchwały krajobrazowej

Uchwała krajobrazowa musi zostać podjęta dla całego terenu miasta. W przypadku Świnoujścia to olbrzymi i bardzo zróżnicowany obszar. Miasto podzielone zostało na cztery strefy krajobrazowe: uzdrowiskową, miejską, portowo-przemysłową i naturalną. Wspólne dla całego miasta zasady, obowiązujące dla wszystkich stref, zebrano w ustaleniach ogólnych.

Czytaj też: Audyty krajobrazowe czasochłonne. Marszałkowie chcą nowelizacji

Wspólne będą również przepisy mówiące o terminach, sposobie i warunkach dostosowania istniejących elementów do nowych zasad. Ustalenia szczegółowe uściślą ustalenia ogólne uwzględniając zróżnicowanie warunków krajobrazowych i specyfikę poszczególnych części miasta.

Szyld czy reklama?

Najważniejszym elementem regulowanym przez uchwałę będą reklamy. Ustawa krajobrazowa wprowadzi podział reklam na szyldy oraz reklamy nie będące szyldami. To ważne rozróżnienie. Zgodnie z prawem, pod pojęciem szyldu należy rozumieć każdą „tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której (…) się znajdują”, są to więc zarówno tradycyjny szyld z nazwą lokalu jak i informacje o usługach, grafiki reklamowe na szybie i logotypy oferowanych produktów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • T, 2019-02-22 15:02:51

    Zdjęcie z Osaki mocno naciągane do istoty problemu. W Japonii w przeciwieństwie do Polski architektura zazwyczaj jest pudełkowata i nie prezentuje jakiejś specjalnej wartości. Ale wyobraź sobie zamek Himeji oklejony reklamami w ten sposób. Podobnie w Polsce, architektura, zwłaszcza przedwojenna to... małe dzieła sztuki. Takie reklamy nie dodadzą żadnego uroku a jedynie oszpecą krajobraz. Takze porównywanie Azji z Europą jest bezcelowe.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.