PARTNER PORTALU
  • BGK

Szczepański: Fotoradary powinny pozostać w rękach GITD

  • PAP/AT    29 stycznia 2020 - 10:04
Szczepański: Fotoradary powinny pozostać w rękach GITD
Temat fotoradarów jest tematem kontrowersyjnym (fot. pxhere.com)

Nie jestem przeciwnikiem fotoradarów, ale powinny one pozostać w rękach Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - ocenił szef sejmowej komisji administracji i spraw wewnętrznych Wiesław Szczepański (Lewica). Jak dodał w kwestii tej zdania są podzielone nawet w jego klubie.




  • W 2007 roku ponad 200 fotoradarów będących w rękach policji zarabiało około 27 mln zł, zaś podobna liczba fotoradarów w rękach samorządów generowała dochody na poziomie 260 mln zł - zaznaczył Wiesław Szczepański.
  • Były takie gminy, w których 63 proc. dochodów stanowiły dochody z fotoradarów, gdzie ponad 50 proc. pracowników urzędu stanowiły osoby związane z obsługą fotoradarów, natomiast komendant straży miejskiej miał nałożony przez wójta określony plan finansowy - opowiada Szczepański.
  • Podkreślił, że nie jest przeciwnikiem fotoradarów, ale - z powyższych względów - powinny one pozostać w rękach GITD.

Szef sejmowej komisji administracji i spraw wewnętrznych zapowiedział, że w porządku posiedzeń komisji znalazł się punkt dotyczący m.in. informacji na temat funkcjonowania sieci fotoradarów oraz współpracy policji z samorządami w kwestii poprawy bezpieczeństwa na drogach. Dodał, że temat fotoradarów jest tematem kontrowersyjnym, w którym zdania są podzielone nawet w klubie Lewicy.

"W Programie Wyborczym Lewicy wnioskowano, o co sugerowała część z moich koleżanek i kolegów z Wiosny, by przywrócić fotoradary samorządom. Ja, będąc jeszcze posłem, prezentowałem w Sejmie wypaczenia związane z fotoradarami. Otóż w tamtym czasie otrzymywałem jako poseł informacje z całego kraju na temat tego, w jaki sposób samorządy wykorzystują kwestie fotoradarów jako maszynki do zarabiania pieniędzy i poprawienia budżetów" - ocenił Szczepański.

Jak dodał, w 2007 roku ponad 200 fotoradarów będących w rękach policji zarabiało około 27 mln zł, zaś podobna liczba fotoradarów w rękach samorządów generowała dochody na poziomie 260 mln zł.

Czytaj też: Nowe fotoradary staną przy polskich drogach. To nie jedyny bat na kierowców

"Były takie gminy, w których 63 proc. dochodów stanowiły dochody z fotoradarów, gdzie ponad 50 proc. pracowników urzędu stanowiły osoby związane z obsługą fotoradarów, natomiast komendant straży miejskiej miał nałożony przez wójta określony plan finansowy" - opowiada Szczepański.

Szef komisji ASW podkreślił również, że nie jest przeciwnikiem fotoradarów, ale - z powyższych względów - powinny one pozostać w rękach GITD. Dodał także, że jest zwolennikiem tego, by w przypadku trudności w określeniu kierującego, który przekroczył prędkość, karę ponosił właściciel pojazdu. "Myślę, że tylko nieuchronność kary może spowodować, że ludzie zaczną bezpieczniej jeździć" - ocenił.

Z danych GITD wynika, że w ubiegłym roku na ponad 1,5 mln zarejestrowanych przekroczeń prędkości, ponad 800 tys. wykroczeń to przekroczenia prędkości w przedziale od 11 do 20 km/h; 530 tys. przekroczeń w przedziale od 21 do 30 km/h; 150 tys. w przedziale od 31 do 40 km/h i 43 tys. przekroczeń w przedziale od 41 do 50 km/h.

W systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym funkcjonuje 435 stacjonarnych fotoradarów, 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości, 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle oraz 29 mobilnych urządzeń zamontowanych w samochodach oznakowanych.

Z danych statystycznych, którymi dysponuje GITD wynika, że w miejscach, w których są zamontowane fotoradary objęte systemem automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym znacznie spadła liczba wypadków, liczba ofiar śmiertelnych i liczba osób rannych.

17 stycznia resort infrastruktury wraz z GITD poinformowali o przetargu na instalację 26 fotoradarów, które zostaną zainstalowane w najniebezpieczniejszych miejscach w kraju. 17 z 26 fotoradarów zostanie postawionych w obszarze zabudowanym. Urządzenia zostaną zlokalizowane m.in. na drogach wojewódzkich i powiatowych. Obecnie sieć fotoradarów funkcjonuje jedynie na drogach krajowych. Nowe fotoradary pojawią się w IV kwartale tego roku w 13 województwach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.