PARTNER PORTALU
  • BGK

Tramwaje Śląskie podpisały umowę na emisję obligacji o wartości 320 mln

  • PAP    5 lipca 2012 - 21:00
Tramwaje Śląskie podpisały umowę na emisję obligacji o wartości 320 mln

Umowę na emisję obligacji na kwotę 320 mln zł podpisały w czwartek z Bankiem Pekao SA Tramwaje Śląskie. Środki posłużą na sfinansowanie wkładu własnego do wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji komunikacji tramwajowej w aglomeracji katowickiej.




Projekt obejmuje sześć miast aglomeracji katowickiej i przewiduje m.in. remonty 46 km torów, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych.

Czytaj też: Zmieni się oblicze zagłębiowskich tramwajów

Według czwartkowej informacji Tramwajów Śląskich, Bank Pekao będzie współfinansował przedsięwzięcie poprzez nabycie dwóch transz obligacji wyemitowanych przez spółkę w latach 2012-2015.

Czytaj też: Nowe tory i tramwaje na Śląsku  

Pierwsza transza obejmie obligacje długoterminowe na kwotę 231 mln zł, które będą przeznaczone na część inwestycyjną projektu. Ich wykup nastąpi do 2030 r. Druga krótkoterminowa transza w wysokości 89 mln mln zł zostanie przeznaczona na zapłatę podatku VAT i prefinansowanie środków unijnych.

Podpisanie umowy na emisję obligacji oznacza - według Tramwajów - dopięcie montażu środków finansowych na realizację projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą".

<!-- pagebreak //-->

Inwestycję pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej.

Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbędą się, projekt kontynuowano.

W ostatnich miesiącach spółka przygotowywała i rozpoczynała procedury przetargowe na roboty związane z przebudową torowisk i przystanków (łącznie 27 zadań), a także na modernizacje używanego i zakupy nowego, częściowo niskopodłogowego taboru.

Przebudowywane będą fragmenty torowisk w Katowicach: wzdłuż ul. 3 Maja, przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Kościuszki i Al. Korfantego; w Zabrzu: wzdłuż ul. 3 Maja; w Chorzowie: wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej; w Rudzie Śląskiej wzdłuż ul. Zabrzańskiej; w Sosnowcu - na ul. 3 Maja, Małachowskiego, Piłsudskiego i Sobieskiego oraz w śródmieściu Bytomia.

Powstanie też drugi tor między Katowicami a Sosnowcem oraz jednotorowe torowisko w Bytomiu od dzielnicy Łagiewniki do centrum miasta - w miejsce zdemontowanego kilka lat temu. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.

Większość prac torowych ma być prowadzona z zachowaniem ruchu co najmniej po jednym torze. W tym celu spółka kupiła za własne środki m.in. używane dwukierunkowe wagony typu PT-8.

Wszystkie modernizacje (w sumie ok. 15 proc. torów tramwajowych w aglomeracji) mają zakończyć się do końca 2014 r. i kosztować szacunkowo ok. 328 mln zł netto.

<!-- pagebreak //-->

Kolejne 255 mln zł netto przewidziano na modernizacje 75 wagonów typu 105N (pierwsze odnowione wozy wiosną 2013 r.) oraz zakup 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów (obecnie Tramwaje mają w ruchu ok. 320 wozów).

Do przetargu na zakup nowych tramwajów zgłosiło się sześciu oferentów; pierwsze dostawy nowych wozów planowane są na pierwszy kwartał 2014 r.

Przedsięwzięcie zakłada - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto to, jako partner projektu, zmodernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupi 15 nowych trolejbusów.

Powstaną też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy - przy dworcu kolejowym Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Miasto zamierza ogłosić wszystkie przetargi w tym roku. W 2012 roku spodziewa się też kilku pierwszych nowych trolejbusów. Tyska część projektu jest warta ok. 60 mln zł netto.

Planowana wartość całego projektu to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. całości kosztów).

Tramwaje mają otrzymać też z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ok. 40 mln zł pożyczki. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.