PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Trzy miesiące na petycję. Jest nowa ustawa

  • bad    9 września 2015 - 19:24
Trzy miesiące na petycję. Jest nowa ustawa
Żadna petycja nie pozostanie bez odzewu. Fot. pixabay

Rada gminy będzie mogła rozpatrywać petycje samodzielnie lub wskazać w regulaminie (statucie) inny organ wewnętrzny – takie m.in. zmiany przynosi nowa ustawa o petycjach. Każda petycja będzie rozpatrzona w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia.




Uchwalona z inicjatywy Senatu ustawa o petycjach weszła w życie 6 września br. Nowe przepisy określają procedury składania i  rozpatrywania petycji.

Petycje do władz publicznych, tylko pisemnie

W myśl ustawy przedmiotem petycji może być postulat zmiany przepisów prawa, podjęcie rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Petycje mogą być składane indywidualnie lub zbiorowo do władz publicznych zgodnie z ich kompetencjami.

Do tej pory petycje rozpatrywał Senat, ale zajmował się jedynie tymi postulatami, które dotyczyły zmiany prawa. Natomiast pod rządami nowej ustawy obywatele – indywidualnie lub zbiorowo, będą mogli składać petycje do wszystkich władz publicznych, organizacji lub instytucji społecznych wykonujących zadania publiczne. Z petycją będą mogły wystąpić także organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego lub przedsiębiorcy.

Prawo nie dopuszcza ustnej formy petycji. Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Petycja nie może być anonimowa. Powinna zawierać „oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję”. Jeżeli petycję wnosi np. kilka organizacji należy wskazać oznaczenie każdej z nich oraz osobę reprezentującą, czyli podmiot wnoszący petycję.

Wymagane jest wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję.  Jeżeli petycję składa grupa podmiotów, w petycji należy podać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów i należy pamiętać o podaniu adresu do korespondencji. Pisząc petycje należy wskazać adresata petycji oraz sformułować swoje postulaty.

Petycja musi być rozpatrzona w ciągu 3 miesięcy

Ustawa gwarantuje, że każda petycja będzie rozpatrzona w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia. Nakłada również na adresata petycji obowiązek informowania autora petycji – listownie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej – o sposobie jej rozpatrzenia wraz z uzasadnieniem podjętych kroków.

Jeśli złożone postulaty, były już rozpatrzone na podstawie petycji innego autora, a w petycji nie powołano się na nowe fakty, adresat może pozostawić taką petycję bez rozpatrzenia. Musi jednak o tym niezwłocznie poinformować wnoszącego taką petycję.

Zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, co roku, do 30 czerwca, adresat petycji umieszcza na swojej stronie internetowej lub stronie internetowej obsługującego go urzędu.

Żadna petycja nie pozostanie bez odzewu. Adresat petycji, który jest niewłaściwy do jej rozpatrzenia, przesyła ją niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, do podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję.

Petycję dotyczącą kilku spraw i wymagającą rozpatrzenia przez różne podmioty, każdy podmiot będzie rozpatrywał w swoim zakresie, a następnie przekaże ją nie później niż w ciągu3 miesięcy od dnia jej złożenia, do pozostałych podmiotów, zawiadamiając o tym autora petycji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.