PARTNER PORTALU
  • BGK

Tychy: Dodatkowa dotacja do systemu sterowania ruchem

  • PAP    18 grudnia 2019 - 14:04

Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem (ITS) powstanie do 2021 r. w Tychach. W środę urząd marszałkowski woj. śląskiego poinformował o zwiększeniu dotacji do tego wartego 118 mln zł przedsięwzięcia.




Pierwotnie przygotowany pod tym kątem unijny projekt o wartości 82,6 mln zł otrzymał w konkursie przeprowadzonym w 2015 r. i 2016 r. 60,4 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20. Po przetargu okazało się jednak, że koszt prac wyniesie 118 mln zł; miasto więc wnioskowało do urzędu marszałkowskiego o zwiększenie dofinansowania.

Urząd marszałkowski zaakceptował wniosek, dzięki czemu w sierpniu br. tyski samorząd podpisał wartą 118 mln zł umowę na budowę systemu z firmą Siemens Mobility. W środę urzędnicy marszałka poinformowali o formalnym podpisaniu aneksu do umowy ws. dofinansowania. Oznacza to, że cały projekt będzie miał wartość 117,4 mln zł, a dotacja z RPO wyniesie 84,6 mln zł.

Tyski system ma m.in. zapewniać priorytet dla autobusów i trolejbusów, zielone światło, gdy na ulicach nie ma ruchu, czytelne informacje dla kierowców i pasażerów, ważenie ciężarówek czy pomiar prędkości aut. W efekcie komunikacja w mieście ma być sprawniejsza i bezpieczniejsza; powstanie też możliwość bezpośredniego sterowania ruchem.

"To szeroko zakrojony projekt, który obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania z dziedziny ITS (inteligentnych systemów transportowych - PAP), ale także przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście" - powiedział, cytowany w informacji miasta o dotacji, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Wojciech Łyko.

"Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, aby w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną" - dodał Łyko.

Inteligentne sterowanie ma też np. zapobiegać sytuacjom, w których kierowcy stoją na czerwonym świetle przy braku ruchu wokół, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje wówczas dane i zapali im zielone światło.

Według prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby tamtejszy ITS będzie jednym z największych tego typu systemów w kraju i jednym z najważniejszych projektów w tym mieście w najbliższych latach.

"Prace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia" - zapewnił Dziuba.

Sercem systemu będzie centrum sterowania, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje z systemu, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu - poprzez system kamer. Umożliwi on, gdy np. dojdzie do wypadku, wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.

Na ulicach pojawią się też, m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą znaki zmiennej treści informujące o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.

Możliwe będzie też ważenie ciężarówek w ruchu i monitorowanie łamania przepisów drogowych - jazdy na czerwonym świetle czy przekroczenia prędkości. Jednym z rozwiązań uspokojenia ruchu będzie tzw. odcinkowy pomiar prędkości. W projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jest wprowadzenie takiego rozwiązania, aby zmusić kierowców do jazdy zgodnej z przepisami.

W centralnej części woj. śląskiego ITS działa jeszcze w Gliwicach, gdzie powstał w latach 2011-13 za ok. 35,5 mln zł. Przy wsparciu tych samych środków RPO, z których korzystają Tychy, Gliwice obecnie rozbudowują swój system (kosztem 29,4 mln zł).

System zarządzania ruchem chce ponadto - również przy wsparciu funduszy z RPO - zbudować samorząd Katowic. W prowadzonym od połowy ub. roku przetargu na ITS stolica woj. śląskiego otrzymała trzy oferty, przekraczające budżet 69 mln zł o wartości od 44 mln zł do 64 mln zł. Pod koniec kwietnia br. przetarg z tego względu unieważniono; obecnie trwa kolejny.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.