PARTNER PORTALU
  • BGK

Tysiące skarg w UODO. Zajmą się nimi nowe, specjalne wydziały

  • AKC    2 grudnia 2019 - 11:29
Tysiące skarg w UODO. Zajmą się nimi nowe, specjalne wydziały
UODO zmienia strukturę, by sprawniej rozpatrywać rosnącą lawinowo liczbę skarg (fot. shutterstock)

Po półtora roku funkcjonowania Urzędu Ochrony Danych Osobowych zmieni się struktura polskiego organu ds. ochrony danych osobowych. - Doświadczenia zebrane od 25 maja 2018 roku, gdy rozpoczęliśmy stosowanie RODO, czyli ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, uwidoczniły konieczność wprowadzenia zmian, by urząd był bliżej obywateli i działał skuteczniej. Konieczne jest więc zmodyfikowanie struktury, by usprawnić działania, które przełożą się na lepszą ochronę danych osobowych obywateli - mówi Jan Nowak, prezes  Urzędu ochrony Danych osobowych.




  • W miejsce dotychczasowych zespołów tematycznych, które zajmują się nie tylko rozpatrywaniem skarg, ale i opiniowaniem projektów aktów prawnych, działalnością edukacyjną, prowadzeniem kontroli, obsługą zgłaszanych przez administratorów naruszeń oraz innymi zadaniami, zostaną utworzone departamenty.
  • Nie będą one kompleksowo zajmować się poszczególnym sektorem, ale skupiają się na realizacji konkretnych zadań.
  • Takie zadania, jak skargi będą więc w kompetencjach jednego departamentu, a kontrolami czy naruszeniami zajmie się inny.

Biorąc pod uwagę, że 25 maja 2018 r. gwałtownie wzrosła liczba skarg, kluczowa stała się sprawna obsługa obywateli w tym zakresie. Jak podaje UODO, w 2017 r. spraw było ok. 2,9 tys. Rok później, tylko po 25 maja 2018 r., gdy zaczęło obowiązywać RODO, wpłynęło ich prawie 4,5 tys. W tym roku skarg jest już blisko 7 tys.

Aby usprawnić funkcjonowanie UOSO, zostanie utworzony Departament Skarg, a w jego ramach powstaną wydziały z podziałem na poszczególne sektory. W związku z tym np. skargi na samorządy, czy różne urzędy trafią do Wydziału ds. Sektora Publicznego. Te zaś związane z nieprawidłowościami u administratorów działających w prywatnych firmach obsłuży Wydział ds. Sektora Prywatnego. Skargami pacjentów, pracowników , uczniów i ich opiekunów zajmie się Wydział ds. Sektora Zdrowia, Zatrudnienia i Szkolnictwa. Te, które wpłyną na działalność banków, operatorów telefonii czy towarzystw ubezpieczeniowych rozpatrzy Wydział ds. Sektora Finansowego, Ubezpieczeń i Telekomunikacji.

Czytaj też: RODO to przede wszystkim ochrona prywatności, nie absurdy

- Dotychczasowy podział spraw na sektory tematyczne okazał się działaniem w dobrym kierunku. Chcąc jednak zwiększyć efektywność prowadzonych postępowań podjęliśmy decyzję o stworzeniu Departamentu Skarg, którego pracownicy będą mogli skupić się wyłącznie na rozpatrywaniu skarg obywateli. Rozpatrywanie skarg jest jednym z głównych zadań organu nadzorczego, a ich ilość stale rośnie. Urząd prowadzi obecnie rekrutację, żeby sprostać temu wyzwaniu - wyjaśnia Nowak.

Kluczowa dla organu nadzoru jest również obsługa zgłaszanych przez administratorów naruszeń ochrony danych osobowych i przeprowadzanie kontroli u administratorów. Dlatego zadania w tym zakresie zostaną powierzone Departamentowi Kontroli i Naruszeń, który będzie miał dwa wydziały -kontroli i naruszeń.

Na Departament Orzecznictwa i Legislacji złożą się trzy wydziały. Będą to: Wydział Legislacji, Wydział Współpracy z Inspektorami Ochrony Danych oraz Wydział Kodeksów i Certyfikacji.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.