PARTNER PORTALU
  • BGK

Uchwały krajobrazowe idą do kosza - alarmuje warszawski architekt

  • Tomasz Klyta    31 maja 2019 - 12:35
Uchwały krajobrazowe idą do kosza - alarmuje warszawski architekt
(fot. Shutterstock)

Tysiące roboczogodzin samorządowców, ekspertów i aktywistów poszło na marne - tak projekt ustawy Prawo o planowaniu przestrzennym ocenia Wojciech Wagner, zastępca szefa wydziału architektury w warszawskim ratuszu. Z projektu, który przygotowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wynika m.in. to, że wygasną zapisy uchwał krajobrazowych przygotowanych przez samorządy.




Wśród głównych zmian, które można znaleźć w projekcie ustawy, są m.in. zapisy o zastąpieniu studium zagospodarowania przestrzennego tzw. planem ogólnym, obowiązek prowadzenia rejestru zagospodarowania przestrzennego oraz wprowadzenie krajowych i gminnych standardów urbanistycznych.

Wprowadzenie ustawy Prawo o planowaniu przestrzennym, pociągnie za sobą także unieważnienie takich ustaw jak: ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, specustawa mieszkaniowa czy tzw. ustawa krajobrazowa.

Czytaj także: Reklamy w przestrzeni publicznej: lepsze plany miejscowe, czy uchwały krajobrazowe?

Wojciech Wagner z urzędu miasta stołecznego w Warszawie krytykuje zmiany. Najbardziej niepokojące - jego zdaniem - są zmiany dotyczące wieszania reklam w miastach.

Jak mówi architekt z Warszawy, projekt przepisów "kasuje" możliwość jednolitej regulacji problematyki reklam dla całej gminy. Jak ocenia, oznacza to "powrót do dotychczasowego bałaganu, w którym każdy plan odmiennie reguluje kwestie reklamowe".

W kolejnym punkcie, Wojciech Wagner wytyka projektowi likwidację kluczowego - z punktu widzenia gminnych uchwał krajobrazowych - obowiązku dostosowania istniejących reklam do przepisów miejscowych. Mało tego, projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego "obowiązku odszkodowawczego" dla gmin, w przypadku ograniczenia wykorzystania nieruchomości na cele reklamowe. "Przekreśla to w praktyce możliwość jakiegokolwiek sensownego uporządkowania na przyszłość sposobu funkcjonowania reklamy zewnętrznej" - ocenia Wojciech Wagner.

Ponadto, projekt ustawy przekreśla mechanizm egzekucyjny w postaci dziennych opłat karnych dla właściciela nośnika reklamowego, za nieprzestrzeganie zapisów uchwały krajobrazowej. 

"Cóż można napisać? Tysiące roboczogodzin samorządowców, ekspertów i aktywistów w Trójmieście, Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Opolu i in., pracujących nad wejściem w życie ustawy krajobrazowej, a następnie przygotowaniem, konsultowaniem, poprawianiem, wykładaniem, uchwalaniem i obroną w sądach gminnych uchwał mają pójść na marne" - ocenia Wojciech Wagner.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Mariusz Scisło Prezes SAR, 2019-06-02 00:22:33

    Najpierw należałoby zapoznać się z projektem ustawy, potem wydawać opinie, w tym takich bzdur jak wyżej. Projekt ustawy nie likwiduje ustawy krajobrazowej. Jest efektem 7 letnich prac nad Kodeksem Urbanistyczno Budowlanym w okrojonym wprawdzie zakresie, ale krokiem ku zahamowania degradacji przest...rzeni polskich miast i kraju.  rozwiń
  • Ekonom, 2019-06-01 13:04:50

    Dobrze się stało bo burmistrz pobierał by haracz albo tylko pociotom pozwalał
  • To ja, 2019-05-31 21:53:22

    Akurat reklamy to najmniejszy problem. Dajcie ludziom żyć, dajcie im się reklalmować.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.