PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa Dostępność Plus wchodzi w życie 19 września. Nowe obowiązki dla instytucji publicznych

  • Michał Wroński    6 września 2019 - 12:01
Ustawa Dostępność Plus wchodzi w życie 19 września. Nowe obowiązki dla instytucji publicznych
Ustawa ma ułatwić osobom niepełnosprawnym dostęp do urzędów publicznych (fot. pixabay.com)

W Dzienniku Ustaw RP opublikowana została tzw. ustawa Dostępność Plus. Większość z jej zapisów zacznie obowiązywać już 19 września. Pojawią się nowe obowiązki dla organów publicznych. Będzie je można też skarżyć za niezapewnienie dostępności.




  • Ustawa określa obowiązki podmiotów publicznych w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
  • Do 30 września 20202 r. samorządy będą musiały wyznaczyć osoby pełniące funkcję koordynatora do spraw dostępności.
  • W razie, gdy podmiot nie będzie wywiązywać się z nałożonych na niego obowiązków dotyczących dostępności może zostać na niego złożona skarga do prezesa PFRON-u.

Opublikowana 5 września ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (bo tak brzmi jej oficjalna nazwa) określa środki służące zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.

Jak można w niej przeczytać (pełen tekst ustawy publikujemy w dziale „multimedia”) minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej obejmują m.in.: zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków, instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń oraz zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy.

Z kolei w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej podmioty publiczne zobowiązane są zapewnić instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, a na swej stronie internetowej informacji o zakresie swej działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania. Potwierdzeniem tego, czy dany podmiot zapewnia dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami będzie stosowna certyfikacja.

Czytaj: NIK: przestrzeń publiczna niedostosowana do potrzeb starszych i niepełnosprawnych

Zgodnie z ustawą przy ministrze właściwym do spraw rozwoju regionalnego działa Rada Dostępności jako jego organ opiniodawczo-doradczy. W skład rady mają wejść osoby wskazane m.in. przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Do jej zadań należeć będzie m.in. opiniowanie przekazanych radzie projektów aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; przedstawianie propozycji w przedmiocie zmiany przepisów w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz proponowanie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sposobu realizacji zadań określonych w programach mających na celu wsparcie działań na rzecz zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.