PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

W centrum Poznania nie będzie wielkich reklam

  • Tomasz Jakubowski    12 kwietnia 2019 - 12:48
W centrum Poznania nie będzie wielkich reklam
Stare Miasto w Poznaniu (Fot. Pixabay.com)

W tzw. ścisłym centrum Poznania ma nie być dużych reklam - zakłada projekt uchwały krajobrazowej, opublikowany właśnie na stronach internetowych miasta. - To szansa na piękniejszą przestrzeń publiczną - informują samorządowcy.




  • Poznańscy radni przygotowali projekt nowej uchwały krajobrazowej.
  • Ma ona pomóc w uporządkowaniu przestrzeni publicznej w mieście.
  • Uchwała przewiduje m.in. likwidację wielkich billboardów ze ścisłego centrum miasta.

Nowa uchwała krajobrazowa to zbiór wytycznych dotyczących reklam, małej architektury i ogrodzeń. Dokument pozwoli na uporządkowanie przestrzeni w mieście.

- Dzięki tej uchwale będziemy mieli narzędzia do walki z chaosem reklamowym w naszym mieście. Pozwoli ona na wyeliminowanie krzykliwych reklam, szyldów, banerów oraz innych elementów zaśmiecających nasze otoczenie - podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - To bardzo ważne, bo uporządkowana przestrzeń nie tylko poprawia komfort życia mieszkańców, ale w dużej mierze decyduje też o atrakcyjności miasta, jego wizerunku i rozwoju.

Wizje w terenie

Furtkę do powstania dokumentu utworzyła przyjęta przez Sejm RP tzw. "ustawa krajobrazowa". Dała ona samorządom możliwość tworzenia podobnych dokumentów na poziomie gminy. Intensywne prace nad projektem poznańskiej uchwały krajobrazowej trwały od marca 2017 roku, gdy radni wyrazili wolę przyjęcia dokumentu. Pierwszym krokiem było opracowanie wstępnych propozycji zapisów, które miałyby się w nim znaleźć.

- Propozycje te były efektem prac zespołu roboczego i konsultacyjnego w Wydziale Urbanistyki i Architektury oraz ogólnomiejskiego zespołu ds. przygotowania uchwały krajobrazowej - mówi Piotr Sobczak, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury, Architekt Miasta Poznania. - Zespoły korzystały z obowiązujących dokumentów planistycznych, podręczników dobrych praktyk, wytycznych konserwatorskich oraz regulacji funkcjonujących w innych miastach zachodnioeuropejskich. Uzupełnieniem w pracy nad projektem były liczne inwentaryzacje, wizje w terenie i analizy przestrzenne.

Cztery obszary

Opracowane w ten sposób propozycje zapisów stały się punktem wyjścia do dalszych prac. Zostały upublicznione w listopadzie 2017 roku. Każdy mógł się do nich odnieść, wyrazić swoje uwagi lub zaproponować zmiany. Do końca lutego uwag wpłynęło aż 227 - część z nich uwzględniona jest w ostatecznym projekcie uchwały. Odbyły się też 24 spotkania m.in. z firmami reklamowymi, przedsiębiorcami, mieszkańcami, stowarzyszeniami, miejskimi spółkami oraz Otwarte Forum Dyskusyjne w Concordii Design.

- Opracowane w 2017 roku propozycje skonfrontowaliśmy także ze 141 wnioskami dotyczącymi szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, jakie od stycznia do listopada 2018 roku wpłynęły do Wydziału Urbanistyki i Architektury - mówi Piotr Libicki, pełnomocnik prezydenta ds. estetyki miasta, plastyk miejski. - Uzupełniliśmy je dodatkowymi inwentaryzacjami i wizjami w terenie w 2018 roku.

Efekt? W projekcie uchwały utrzymano zaproponowany wcześniej podział miasta na cztery obszary. Pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i dzielnic historycznych, odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej. Kolejne strefy to obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni oraz obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.

Bez wielkoformatowych bannerów



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.