PARTNER PORTALU
  • BGK

W grudniu do Łodzi trafią pierwsze elementy maszyny do drążenia tunelu

  • PAP    18 grudnia 2019 - 12:16

Jeszcze w grudniu do Łodzi trafią pierwsze elementy maszyny do drążenia tunelu podziemnej linii Łódź Fabryczna- Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ma kosztować ponad 1,7 mld zł i jest współfinansowana z unijnych pieniędzy.




Poinformowali o tym, na środowej konferencji prasowej w Łodzi, przedstawiciele PKP PLK oraz konsorcjum budującego tunel.

W Łodzi trwają prace związane z budową podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna-Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Wykonawca inwestycji zamówił w Niemczech specjalistyczne maszyny do drążenia tuneli pod centrum miasta. Według PKP PLK inwestycja, realizowana z krajowego Programu Kolejowego, otworzy nowe możliwości kolei w Polsce.

Zdaniem spółki "tunel otworzy Łódź, bo przez centrum miasta będą jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne w kierunku wschód-zachód i północ-południe".

Podczas środowego spotkania z mediami członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch przypomniał, że w związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum budujące tunel podjęło w październiku 2019 r. decyzję o zmianie lidera. W efekcie - jak podkreślił - zmiana ta spowodowała m.in. większe zaufanie podwykonawców, a to pozwala na sprawniejsze kontynuowanie prac.

Poinformował, że równolegle z pracami w Łodzi, w Niemczech przygotowywane są dwie maszyny (tarcze) TBM do drążenia tuneli. Odbiór pierwszej - o długości 95 metrów i średnicy blisko 9 metrów, nastąpił pod koniec listopada, a obecnie jest przygotowywana do transportu. Została zdemontowana, a pierwsze jej elementy mają pojawić się w Łodzi jeszcze w grudniu, a w styczniu - duże, wielogabarytowe części. Za transport, który ma rozpocząć się w czwartek, odpowiedzialna jest specjalistyczna firma.

Bresch dodał, że kiedy wszystkie elementy dotrą do Łodzi, będą montowane w komorze startowej. Według niego, prace przy drążeniu tunelu powinny rozpocząć się wiosną przyszłego roku.

Jak informuje PKP PLK, maszyna TBM przygotuje cztery tunele jednotorowe w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec o łącznej długości 4,5 km. W grudniu wykonawcy rozpoczęli budowę ścian szczelinowych komory dla TBM na terenie byłych ogródków działkowych między ul. Stolarską i Odolanowską. Zakończyły się roboty przygotowawcze związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów oraz usuwaniem kolizji z podziemną infrastrukturą.

Docelowo komora dla maszyny drążącej podziemny tunel będzie miała maksymalnie 26,5 m głębokości oraz 30 m szerokości.

Wykonawca planuje zabudowę tarczy do marca, a następnie - stopniowo - prace w tunelu. Równocześnie trwają prace projektowe oraz uzyskiwanie potrzebnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu.

"Będziemy prowadzić wszystkie niezbędne badania i pomiary m.in. pomiary drgań. Szczególną uwagę zwrócimy na stan techniczny obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie też prowadzony stały monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską" - zapewnił obecny na konferencji członek zarządu Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mariusz Serżysko.

PKP PLK zwraca uwagę, że dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna, jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną cztery jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.