PARTNER PORTALU
  • BGK

Walka z wykluczeniem najbardziej przereklamowaną obietnicą

  • Michał Wroński    31 grudnia 2019 - 16:00
Walka z wykluczeniem najbardziej przereklamowaną obietnicą
Walka z wykluczeniem transportowym zdaniem zdaniem samorządowców jest najbardziej przereklamowaną obietnicą rządu w roku 2019 (fot. poznan.pl)

Walka z wykluczeniem transportowym to zdaniem pytanych przez nas samorządowców zdecydowanie najbardziej przereklamowana obietnica rządu w mijającym roku. Docenili natomiast uruchomiony w pierwszym kwartale 2019 r. Fundusz Dróg Samorządowych.




  • Pytani przez nas samorządowcy chętnie wskazywali na nie do końca spełnione – ich zdaniem – obietnice rządu względem samorządu. Mniej chętnie mówili o korzystnych zmianach, jakie wdrożono na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.
  • Za przereklamowane obietnice uznali m.in. program Mieszkanie Plus, „bezkosztową” reformę edukacji, ale najczęściej wymieniali walkę z wykluczeniem transportowym.
  • Na plus został oceniony Fundusz Dróg Samorządowych, choć są zastrzeżenia wobec transparentności tego programu.

Koniec roku to tradycyjnie okres różnego rodzaju rankingów, podsumowań oraz rozliczania tego, co wydarzyło się przez minione 12 miesięcy. Poprosiliśmy burmistrzów i prezydentów miast o wskazanie najkorzystniejszej dla strony samorządowej zmiany, wdrożonej na przestrzeni ostatniego roku, a także najbardziej przereklamowanej rządowej obietnicy wobec strony samorządowej. 

Drogi na tak, dojazdy na nie

Spośród tych samorządowców, którzy wyliczali pozytywne zmiany, wdrożone w ramach rządowych programów, najwięcej wskazywało na fundusz dróg samorządowych.

Fundusz ten pozwolił zarówno na wsparcie zadań wieloletnich, jak też życzliwie potraktował uboższe samorządy (model wsparcia oparto o zasadę im niższy dochód własny JST, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania). Program doceniono, choć nie brakowało też uwag.

Krzysztof Kosiński, prezydent Ciechanowa – mimo że sam pomysł wyróżnił – to stwierdził, że zasady rozdziału zgromadzonych w tym mechanizmie pieniędzy i „brak transparentności programu są mocnym zarzutem” (ten argument strona samorządowa podnosiła zresztą od dawna).

- Najbardziej przereklamowana obietnica to walka z wykluczeniem transportowym i szumnie zapowiadane dotacje na odtworzenie linii autobusowych. Najkorzystniejsza wdrożona zmiana to... przyznam, że nie przychodzi mi nic do głowy – tak z kolei na nasze pytanie odpowiedziała ocenia burmistrz Cieszyna, Gabriela Staszkiewicz.

Nie ona jedna podniosła temat walki z wykluczeniem transportowym. Za najbardziej przereklamowaną obietnicę rządu w mijającym roku wskazał ją także burmistrz Muszyny, Jan Golba (za najkorzystniejszą z wdrożonych zmian uznał natomiast Fundusz Dróg Samorządowych). Zdaniem Golby w ramach tzw. ustawy PKS-owej zaproponowano kompletnie niedopracowany system, który „poległ już na starcie”.

Czytaj: Mało czasu, duże ryzyko odszkodowań. Reaktywacja PKS-ów może zakończyć się klapą





REKLAMA




×
KOMENTARZE (10)

  • wykluczeni - PL, 2020-01-04 07:55:55

    Do pod zyskobiorców ?: wydaje się, że wystarczy prześledzić tylko proces legislacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym w 2010 roku, aby dowiedzieć się , że już wówczas niektórzy decydenci mogli mieć pełną świadomość skutków wprowadzenia ustawowego zakazu przyznawania prawa wyłącznego jako alt...ernatywy dla wypłacania rekompensat dla przewożników. Jak dzisiaj widzimy, całkowitą rację miała ówczesna Sejmowa Komisja Infrastruktury , na wniosek której Sejm przyjął zaproponowane przez nią poprawki pozwalające na przyznawanie prawa wyłącznego o jakim mowa w rozp. (WE) 1307/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady. NIESTETY przy drugim podejściu Sejm przyjął poprawki Senatu, przywracające wersję rządową, a więc z ART. 20 zakazującym przyznawania prawa wyłącznego . To ten zakaz plus gimbusy szkolne spowodował zniszczenie pozamiejskiego autobusowego publicznego transportu zbiorowego w Polsce, zapanowała era tzw. "busiarskiej wolnoamerykanki" i konieczność posiadania własnego samochodu - Poska stała się najlepszym rynkiem zbytu dla wszelkiej maści toksycznego "złomu samochodowego" , zarówno aut , jak też busów - a także wielkim potencjalnym rynkiem zbytu na nowe auta osobowe. - niestety ten HANIEBNY PROCES TRWA.  rozwiń
  • FIGA BIEDNYM., 2020-01-04 07:22:21

    skoro, jak słyszymy, Polska ponoć dopłaca po chyba 37 tys. zł. do zakupu aut osobowych, więc bajdurzenie o przywracaniu połączeń autobusowych należałoby chyba uznać za zwykłą zadymę przedwyborczą. - wychodziłoby na to ,że bogacze powinni się cieszyć , a ludowi prostemu pozostaje nadal zaciskać żeby ...i cierpieć - niestety takie mamy prawo i taką sprawiedliwość.  rozwiń
  • pod zyskobiorców ?, 2020-01-03 21:31:15

    normalna władza, a za taką należałoby uważać PiS, powinna poważnie i priorytetowo potraktować podstawowe potrzeby swojego narodu, czyli budownictwo mieszkaniowe (najgorsza dostępność w UE, jak się uważa), a także chyba najgorszy w UE regionalny autobusowy transport publiczny - tu przepisy powinny by...ć napisane pod zwykłych Polaków, a nie pod biznesmenów, jak jest obecnie w mojej opinii - budowanie tzw. zamożnej klasy średniej nie może odbywać się na ludzkiej krzywdzie.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.