PARTNERZY PORTALU

Wieliczka: Odbyła się sesja... korespondencyjna. Czy była legalna?

  • Tomasz Klyta    3 kwietnia 2020 - 22:58
Wieliczka: Odbyła się sesja... korespondencyjna. Czy była legalna?
Na sali obrad tylko dwie osoby - tak wyglądała sesja w Wieliczce (fot. UM Wieliczka)

Sesja korespondencyjna, i to dosłownie, została przeprowadzona w Wieliczce. Karty do głosowania oraz listy obecności radnym do domów przywieźli strażnicy miejscy. Oznaczało to jednak, że radni nie mieli możliwości np.  zabrania głosu. Już są wątpliwości, czy sesja odbyła się w sposób legalny.




  • Radni przebywali w domach a strażnicy miejscy dostarczyli im karty obecności oraz karty do głosowania nad projektem uchwały - tak wyglądała sesja rady w Wieliczce.
  • Tryb pracy rady w sposób korespondencyjny jest prawnie możliwy dzięki tzw. tarczy antykryzysowej, która dała nowe narzędzia radom miast i gmin.
  • Wątpliwości prawne budzi jednak to, że zgodnie z dotychczasowymi standardami, tryb pracy rady powinien być określony w statucie miasta lub gminy.

- Witam wszystkich państwa, mieszkańców gminy Wieliczka na 15. sesji rady miejskiej w Wieliczce - tymi słowami rozpoczął sesję rady miejskiej w Wieliczce jej przewodniczący, Tadeusz Lauraniec. Tyle tylko, że na sali obrad poza nim, był tylko sekretarz miasta. 

Reszta radnych była w swoich domach. Mieli możliwość śledzić na żywo posiedzenie (w którym formalnie brali udział) przez internet. Wcześniej strażnicy miejscy dostarczyli im do podpisu listę obecności oraz kartę do głosowania nad uchwałą (była to sesja nadzwyczajna i procedowano tylko jedną uchwałę).

Głosowanie się jednak nie odbyło. Jeszcze przed sesją, do przewodniczącego rady wpłynął wniosek o przerwę w obradach. Powodem było z kolei wpłynięcie poprawki do treści uchwały - sama uchwała dotyczyła przeznaczenia części rezerwy budżetowej na walkę z COVID-19.

Co ciekawe, o zwołanie sesji nadzwyczajnej wnioskował burmistrz miasta. I to także burmistrz miasta był tym, który wniósł o przerwę w korespondencyjnych obradach.

Kolejna sesja została zaplanowana na czwartek 2 kwietnia. Zgodnie z planem, miała się rozpocząć o godz. 15, jednak do tego czasu do przewodniczącego nie wpłynęły karty głosowania oraz karty obecności. Przewodniczący ogłosił zatem kolejną przerwę argumentując ją tym, że "nie jest w stanie stwierdzić kworum".

Ostatecznie, z ponad godzinnym opóźnieniem, sesja korespondencyjna odbyła się i uchwałę przegłosowano. Przewodniczący odczytywał nazwiska radnych oraz informację, czy głosowali za, czy też przeciw projektowi uchwały. Cała rada - czyli 23 osoby - zagłosowały za zmianami w budżecie.

Przeprowadzenie sesji w taki sposób budzi jednak wiele wątpliwości. Podstawą do nietypowego trybu pracy była ustawa "o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw", czyli tzw. tarczą antykryzysową.





REKLAMA





×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.