Nowa propozycja zmiany w ustawie o drogach publicznych wskazana w projekcie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg nie poprawi obecnie obowiązujących regulacji, wręcz pozbawi zarządy województw możliwości tworzenia spójnego układu dróg publicznych – ocenia zarząd Związku Województw RP.
Jak pisze ZWRP tzw. kaskadowe przekazywanie dróg według aktualnego stanu prawnego umożliwia zarządcom przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w myśl definicji zawartej w ustawie o drogach, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie, zgodnie z przypisaną kategorią. Umożliwia optymalizację sieci drogowej i dostosowanie jej do rzeczywistych potrzeb na danym terenie.
Czytaj: Reforma planowania przestrzennego. Nowe koszty dla samorządów
„Zaproponowana zmiana art. 10 cyt. ustawy o drogach zakłada, że w przypadku tzw. kaskadowego mechanizmu sejmik województwa nie będzie mógł pozbawić kategorii drogi wojewódzkiej odcinka danej drogi krajowej, która została zastąpiona przez autostradę lub drogę ekspresową. Powyższa regulacja zmienia sens i skutki prawne względem wcześniejszej propozycji zmiany przepisu art. 10, niemniej nadal całkowicie pomija złożoność układów sieci drogowej” – piszą samorządowcy.
W ocenie samorządowców przyczyni się do pozostawiania w sieci dróg wojewódzkich odcinków dróg nie mających powiązań z innymi drogami i nie tworzących spójnej, uporządkowanej sieci dróg.
Zdaniem ZWRP powoływanie się w uzasadnieniu zaproponowanej zmiany na fakt, iż drogi krajowe są drogami o najwyższym standardzie technicznym, zatem nie mogącymi nie spełniać kryteriów dla dróg wojewódzkich, całkowicie pomija zapis art. 2 ust. I cyt. ustawy o drogach, wskazujący, iż podstawą podziału na kategorie dróg jest ich funkcja w sieci dróg, a nie przywoływane parametry techniczne.
Jak dodają samorządowcy Art. 6 ust. I cyt. ustawy o drogach jasno stanowi, że do kategorii dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 (czyli inne niż krajowe), stanowiące połączenia między miastami lub mające znaczenie dla województwa.
„ W chwili oddania do użytkowania nowego przebiegu drogi krajowej, będącego drogą ekspresową lub autostradą, była droga krajowa przestaje pełnić ważną rolę w sieci dróg, co dyskwalifikuje ją również jako drogę wojewódzką. Nowa regulacja doprowadzi do pozostawiania w zasobach dróg wojewódzkich odcinków byłej drogi krajowej o funkcji lokalnej, zapewniających komunikację wewnątrz miast lub stanowiących dojazd do nich z pobliskich terenów” – czytamy w stanowisku.
Samorządowy dodają, że nie można uzasadnić parametrami technicznymi pozostawiania w sieci dróg wojewódzkich fragmentów dawnej drogi krajowej "poszatkowanej” na skutek rozbudowy sieci dróg krajowych (wycinków dróg pozostałych po budowie węzłów drogowych, odcinków bez ciągłości w sieci, dróg "ślepo" zakończonych) lub dróg wręcz płynnie przechodzących w drogę innej kategorii niż wojewódzka.
Ich zdaniem - odebranie zarządcy dróg wojewódzkich możliwości pozbawienia odcinka byłej drogi krajowej, zastępowanego drogą ekspresową lub autostradą, kategorii drogi wojewódzkiej, nie pozwoli na racjonalne, logiczne kształtowanie sieci dróg publicznych i skutkować będzie sukcesywną degradacją znaczenia dróg tej kategorii.
Zarząd związku postuluje zachowanie aktualnego mechanizmu przekazywania „starodroża” po wybudowaniu przez zarządcę dróg krajowych nowej drogi, gdyż – w jego ocenie - tryb ten pozwala podejmować racjonalne działania służące tworzeniu spójnego układu dróg publicznych wszystkich kategorii. Obowiązujące przepisy prawa umożliwiają regulację zasobu dróg w celu ujednolicenia funkcji dróg danej kategorii i ułatwiają przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w kierunku określonym w definicji, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!