PARTNERZY PORTALU

Województwa boją się o przyszłość spójnego układu dróg publicznych

Województwa boją się o przyszłość spójnego układu dróg publicznych
Podstawą podziału na kategorie dróg jest ich funkcja w sieci dróg, a nie przywoływane parametry techniczne (fot. mat. prasowe)

Nowa propozycja zmiany w ustawie o drogach publicznych wskazana w projekcie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg nie poprawi obecnie obowiązujących regulacji, wręcz pozbawi zarządy województw możliwości tworzenia spójnego układu dróg publicznych – ocenia zarząd Związku Województw RP.





  • W ocenie samorządowców zaproponowana zmiana art. 10 cyt. ustawy o drogach przyczyni się do pozostawiania w sieci dróg wojewódzkich odcinków dróg nie mających powiązań z innymi drogami i nie tworzących spójnej, uporządkowanej sieci dróg.
  • Kaskadowe przekazywanie dróg umożliwia zarządcom przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w myśl definicji zawartej w ustawie o drogach, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie, zgodnie z przypisaną kategorią.
  • W chwili oddania do użytkowania nowego przebiegu drogi krajowej, będącego drogą ekspresową lub autostradą, była droga krajowa przestaje pełnić ważną rolę w sieci dróg, co dyskwalifikuje ją również jako drogę wojewódzką.

Jak pisze ZWRP tzw. kaskadowe przekazywanie dróg według aktualnego stanu prawnego umożliwia zarządcom przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w myśl definicji zawartej w ustawie o drogach, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie, zgodnie z przypisaną kategorią. Umożliwia optymalizację sieci drogowej i dostosowanie jej do rzeczywistych potrzeb na danym terenie.

Czytaj: Reforma planowania przestrzennego. Nowe koszty dla samorządów

„Zaproponowana zmiana art. 10 cyt. ustawy o drogach zakłada, że w przypadku tzw. kaskadowego mechanizmu sejmik województwa nie będzie mógł pozbawić kategorii drogi wojewódzkiej odcinka danej drogi krajowej, która została zastąpiona przez autostradę lub drogę ekspresową. Powyższa regulacja zmienia sens i skutki prawne względem wcześniejszej propozycji zmiany przepisu art. 10, niemniej nadal całkowicie pomija złożoność układów sieci drogowej” – piszą samorządowcy.

W ocenie samorządowców przyczyni się do pozostawiania w sieci dróg wojewódzkich odcinków dróg nie mających powiązań z innymi drogami i nie tworzących spójnej, uporządkowanej sieci dróg.

Zdaniem ZWRP powoływanie się w uzasadnieniu zaproponowanej zmiany na fakt, iż drogi krajowe są drogami o najwyższym standardzie technicznym, zatem nie mogącymi nie spełniać kryteriów dla dróg wojewódzkich, całkowicie pomija zapis art. 2 ust. I cyt. ustawy o drogach, wskazujący, iż podstawą podziału na kategorie dróg jest ich funkcja w sieci dróg, a nie przywoływane parametry techniczne.

Jak dodają samorządowcy Art. 6 ust. I cyt. ustawy o drogach jasno stanowi, że do kategorii dróg wojewódzkich zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 (czyli inne niż krajowe), stanowiące połączenia  między miastami lub mające znaczenie dla województwa.

Nowy przebieg drogi krajowej

„ W chwili oddania do użytkowania nowego przebiegu drogi krajowej, będącego drogą ekspresową lub autostradą, była droga krajowa przestaje pełnić ważną rolę w sieci dróg, co dyskwalifikuje ją również jako  drogę wojewódzką. Nowa regulacja doprowadzi do pozostawiania w zasobach dróg wojewódzkich odcinków byłej drogi krajowej o funkcji lokalnej, zapewniających komunikację wewnątrz miast lub stanowiących dojazd do nich z pobliskich terenów” – czytamy w stanowisku.

Samorządowy dodają, że nie można uzasadnić parametrami technicznymi pozostawiania w sieci dróg wojewódzkich fragmentów dawnej drogi krajowej "poszatkowanej” na skutek rozbudowy sieci dróg krajowych (wycinków dróg pozostałych po budowie węzłów drogowych, odcinków bez ciągłości w sieci, dróg "ślepo" zakończonych) lub dróg wręcz płynnie przechodzących w drogę innej kategorii niż wojewódzka.

fot gddkia.jpg fot gddkia.jpg

Ich zdaniem - odebranie zarządcy dróg wojewódzkich możliwości pozbawienia odcinka byłej drogi krajowej, zastępowanego drogą ekspresową lub autostradą, kategorii drogi wojewódzkiej, nie pozwoli na racjonalne, logiczne kształtowanie sieci dróg publicznych i skutkować będzie sukcesywną degradacją znaczenia dróg tej kategorii.

Zarząd związku postuluje zachowanie aktualnego mechanizmu przekazywania „starodroża” po wybudowaniu przez zarządcę dróg krajowych nowej drogi, gdyż – w jego ocenie - tryb ten pozwala podejmować racjonalne działania służące tworzeniu spójnego układu dróg publicznych wszystkich kategorii. Obowiązujące przepisy prawa umożliwiają regulację zasobu dróg w celu ujednolicenia funkcji dróg danej kategorii i ułatwiają przeprowadzanie zmian w sieci drogowej w kierunku określonym w definicji, w tym tworzenie przebiegów korzystniejszych funkcjonalnie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!