PARTNER PORTALU
  • BGK

Zakończyła się budowa 10 km drogi Racibórz - Pszczyna

  • PAP    3 stycznia 2020 - 11:37
Zakończyła się budowa 10 km drogi Racibórz - Pszczyna
Wiadukt nad ul. Ziemską (Fot. W. Troszka)

Po kilkunastu miesiącach prac w Rybniku zakończyła się budowa ponad 10-kilometrowego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna. Miasto, które jest inwestorem przedsięwzięcia sygnalizuje, że odbiór może potrwać jeszcze ok. trzy miesiące.




  • Budowa głównego rybnickiego fragmentu Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna to największy unijny projekt dotyczący dróg wojewódzkich w woj. śląskim.
  • Bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek będzie obwodnicą Rybnika: częściowo powinien rozładować ruch w mieście i znacznie skróci dojazd do węzła autostrady A1 w sąsiednich Żorach.
  • Całkowity koszt budowy sięgnął 433,7 mln zł.

Umowę na wykonanie inwestycji (z firmą Intercor, za 352,6 mln zł) miejscowy samorząd podpisał pod koniec kwietnia 2017 r. W piątek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień poinformowała, że budowa zakończyła się 31 grudnia ub. roku. Zastrzegła jednocześnie, że do końca lutego br. cały teren pozostanie jeszcze placem budowy.

"Trwa sprzątanie, czyszczenie rowów, czyszczenie kanalizacji, prowadzona jest regulacja włazów dla sieci teletechnicznych, trwa konfiguracja oświetlenia. W teren ruszyli geodeci, którzy inwentaryzują najważniejsze elementy. Inżynier kontraktu weryfikuje rozliczenia niezbędne do wystawienia końcowych faktur, które z kolei sprawdza wykonawca" - wymieniła Skupień.

Cytowany przez nią prezydent miasta Piotr Kuczera ocenił, że procedury odbiorowe mogą potrwać ok. trzech miesięcy. "Bardzo się cieszę, że niemożliwe okazało się możliwe i droga, która kiedyś była tylko w planach, w końcu staje się rzeczywistością" - zaznaczył Kuczera dodając, że bez tej inwestycji miasto nie miałoby szansy na rozwój.

Czytaj też: Ambitne plany inwestycji drogowych w regionie. Setki milionów do wydania

"Istotne jest, że gdybyśmy nie podjęli budowy drogi, to nie udałoby się to już nigdy później. Pieniądze unijne były teraz, za chwilę ich nie będzie. Dzięki wysiłkowi wielu pracowników urzędu, udało nam się uzyskać jedną z najwyższych dotacji unijnych na Śląsku na inwestycje drogowe" - przypomniał prezydent Rybnika.

Całkowity koszt budowy sięgnął 433,7 mln zł (w tym 290 mln zł unijnej dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20). Najdroższym elementem była estakada nad tzw. międzytorzem - warta ok. 62 mln zł. Ogółem na liczącej ponad 10 km trasie - o charakterze drogi głównej przyspieszonej - powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.

Zbudowana trasa wiedzie od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej. Z okolicznymi drogami wiąże ją pięć węzłów. Jeden z nich przechodzi w zbudowaną w ramach tego samego przedsięwzięcia, liczącą niespełna kilometr tzw. drogę śródmiejską: alternatywne połączenie nowej arterii ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.

Władze Rybnika deklarują obecnie starania o lepsze połączenie wybudowanej drogi z autostradą A1 w Żorach. Na razie, po otwarciu bezkolizyjnej trasy, będzie trzeba z niej docierać do autostradowego węzła przez skomplikowany układ łącznic i rond. Rybnicki samorząd wskazuje, że aktualne stanowisko GDDKiA dot. bezpośredniego połączenia trasy z autostradą jest negatywne.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.