PARTNERZY PORTALU

Zakopianka: Przebita druga nitka tunelu pod Małym Luboniem (aktualizacja)

  • PAP    27 kwietnia 2020 - 13:45

Drążona w masywie Małego Lubonia druga nitka tunelu drążonego w ciągu nowej Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7, została w poniedziałek przebita. Ekipy drążące tunel od strony północnej i południowej spotkały się po wysadzeniu ostatnich metrów skalnej ściany.




Relacja z detonacji 150 kg dynamitu była transmitowana podczas wideokonferencji z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

"Dzisiaj niezmiernie ważny dzień - przebicie drugiej nitki tunelu, najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Pragnę zwrócić się do pana prezydenta Andrzeja Dudy, który przez ostatnie lata interesował się tą budową i pytał mnie, kiedy wreszcie bezpieczna droga będzie służyła wszystkim Polakom, droga, którą jadą w góry, którą jadą na południe i którą wracają do swoich domów mogę dzisiaj powiedzieć, panie prezydencie te pańskie nadzieje i obawy dzisiaj mają potwierdzenie w tym, że inwestycja jest realizowana, że tak jak powiedział pan premier Mateusz Morawiecki, nie zatrzymujemy budów w Polsce. Wirus budów nie zatrzymał, epidemia nie ma wpływu na tempo realizacji inwestycji drogowych w Polsce" - mówił podczas telekonferencji minister Adamczyk.

"Praca na polskich budowach nie będzie wstrzymana i na ile to możliwe będziemy uruchamiali kolejne inwestycje, bo przecież program inwestycyjny jest przygotowywany zarówno dla inwestycji drogowych, jak i dla inwestycji kolejowych" - dodał Adamczyk.

W październiku ubiegłego roku udało się przebić na wylot pierwszą nitkę tego najdłuższego tunelu w Polsce. Całkowita długość tunelów wynosi 2 km 60 m. Drążenie odbywało się równocześnie od strony północnej i południowej.

W telekonferencji wziął udział także komisarz Unii Europejskiej do spraw rolnictwa, Janusz Wojciechowski.

"Dzisiaj w Unii Europejskiej jesteśmy skupieni na wielkim wyzwaniu, jakim jest walka z pandemią i jej gospodarczymi skutkami, z opracowaniem planu naprawczego jak z tego wielkiego kryzysu mamy wspólnie wyjść. Tym bardziej cieszy mnie, jako członka Komisji Europejskiej, że w tej trudnej sytuacji i w tych trudnych warunkach skutecznie prowadzone są i realizowane są prace nad ważną europejską inwestycją. Ten tunel to inwestycja służąca wszystkim Polakom, ale też innym Europejczykom, bo z inwestycji będą korzystali mieszkańcy Małopolski, polscy turyści oraz turyści z innych krajów udający się w Tatry" - mówił Wojciechowski.

Komisarz podkreślił, że ponad połowa środków przeznaczonych na inwestycję pochodzi z budżetu unijnego. "Jestem pewien, że są to środki bardzo dobrze zainwestowane" - mówił Wojciechowski.

Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński mówił podczas telekonferencji, że przez cały okres budowy tunelu użyto ponad 180 ton materiałów wybuchowych. Podkreślił, że prace przebiegały w sposób bezpieczny i nikomu nic się nie stało podczas tej budowy.

"Teraz przechodzimy do wykańczania dwóch nitek tunelu. Trwa budowa wentylatorni. Obydwie nitki tunelu będą w kolejnym etapie ostatecznie obudowywane" - mówił i dodał, że w najbliższym czasie rozpoczną się prace budowlane na ostatnim odcinku realizowanej nowej Zakopianki Rdzawki do Nowego Targu.

Pałasiński podkreślił także, że w czasie epidemii nikt z włoskiej ekipy budowlanej z firmy Astaldi nie wyjeżdżał do domu i nie miał kontaktu ze swoimi rodzinami.

Najdłuższy tunel w Polsce jest drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym w ciągu drogi S7, czyli popularnej Zakopianki. Drążenie pierwszego tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. od strony północnej w miejscowości Naprawa. Prace odbywały się w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Wykonawca tunelu, włoska firma Astaldi stosowała metodę tzw. kontrolowanej deformacji. Cały urobek skalny z tunelu był sukcesywnie wywożony na składowisko zlokalizowane przy portalu północnym i rozkruszany. Następnie powstały żwir służył do m.in. wykonywania podbudowy dróg.

Budowa nowej Zakopianki jest podzielona na trzy etapy. We wrześniu 2019 r. został oddany odcinek Rabka - Skomielna Biała poprowadzony częściowo po estakadzie, która miejscami ma 50 m wysokości. Kolejny odcinek, Lubień - Naprawa został częściowo oddany do użytku w grudniu ubiegłego roku. Koszty wszystkich prac wyniosą ponad 2 mld zł. Zakończenie prac na tej drodze jest zaplanowane na 2021 r. Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego, którego koszt wyniesie prawie miliard złotych. Kolejny 16-kilometrowy odcinek nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!