PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

ZMP: system wyrównawczy ustalać wszędzie naraz

  • bad    16 lipca 2014 - 17:40
ZMP: system wyrównawczy ustalać wszędzie naraz

W nowelizacji ustawy ustawy o dochodach JST jako jedyne kryterium zróżnicowania subwencji regionalnej proponuje się poziom bezrobocia. Oprócz tego, zróżnicowania wymagają wg projektu koszty realizacji zadań infrastrukturalnych, czyli dróg - uważa Związek Miast Polskich.




Zarząd Związku Miast Polskich analizował projekt o ustawy o dochodach JST, dotyczący „janosikowego". Odnosi się on tylko do województw (na dwa lata ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego) i jest jednym z dwóch projektów, nad którym trwają obecnie prace.

Członkowie zarządu zwracali uwagę, że powinno się ustalać system wyrównawczy we wszystkich strukturach na raz. Regulacja ta powinna też opierać się na zasadach Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, w szczególności na artykule 9, ustęp 4, który mówi, na czym powinien opierać się system wyrównawczy - ma on z jednej strony brać pod uwagę zróżnicowanie dochodów, ale z drugiej różnicowanie kosztów realizacji zadań.

Czytaj też: Janosikowe będzie wyliczane wg nowej metody

- To bardzo ważne, bo w nowelizacji tej ustawy jako jedyne kryterium zróżnicowania subwencji regionalnej proponuje się poziom bezrobocia. Oprócz tego, zróżnicowania wymagają wg projektu koszty realizacji zadań infrastrukturalnych, czyli dróg. Rozwiązaniem mają być tu dotacje w gestii MF. Nie można się zgodzić na taki sposób myślenia - mówił Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. - Projekt ten nie jest rozwiązaniem systemowym, a jedynie korektą arytmetyczną. System wyrównawczy powinien spełniać kryteria i tylko częściowo wyrównywać dochody.

Zdaniem prezydenta Poznania Ryszarda Grobelnego system nie powinien zmieniać kolejności - gmina najbiedniejsza nie powinna po otrzymaniu subwencji wyrównawczej znaleźć się w środku stawki.

- Ważne są reguły, które zastosowano w tym projekcie, bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że projekt dotyczący gmin będzie zawierał podobne błędy - podkreślał Grobelny.

Dlatego jego zdaniem w tej regulacji powinno wziąć się pod uwagę te aspekty, które różnicują dziś koszty funkcjonowania województw, a mianowicie: koszty przewozów pasażerskich i drogi. Powinno się ponadto domagać standaryzacji usług publicznych i zobiektywizowanych wskaźników.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.