PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rola doradcy w PPP w praktyce

  • Tomasz Srokosz    28 czerwca 2019 - 14:50
Rola doradcy w PPP w praktyce

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) realizowany jest projekt budowy Konstancińskiego Centrum Uzdrowiskowego. Po stronie publicznej występuje Skarb Państw w postaci wyspecjalizowanego podmiotu jakim jest Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, tj. jednostka realizująca zadania publiczne z zakresu ochrony zdrowia. Jak wygląda taka współpraca w praktyce? Na co warto i trzeba zwrócić uwagę? O projekcie pisze Tomasz Srokosz, radca prawny i partner w Andersen Tax & Legal. Kancelaria Andersen Tax & Legal jest tu zaangażowana jako doradca. Co ciekawe dotychczas zasadnicza część projektów PPP zlecana była i nadal jest przez jednostki samorządu terytorialnego. Jedynym projektem zrealizowanym w modelu PPP przez administrację rządową była budowa nowej siedziby Sądu Rejonowego w Nowym Sączu.




Kancelaria Andersen Tax & Legal jest zaangażowana jako doradca w projekt „Budowy Konstancińskiego Centrum Uzdrowiskowego”. Po stronie publicznej występuje Skarb Państw w postaci wyspecjalizowanego podmiotu jakim jest Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, tj. jednostka realizująca zadania publiczne z zakresu ochrony zdrowia. Dotychczas zasadnicza część projektów PPP zlecana była i nadal jest przez jednostki samorządu terytorialnego, a jedynym projektem zrealizowanym w modelu PPP przez administrację rządową była budowa nowej siedziby Sądu Rejonowego w Nowym Sączu. Tym bardziej prawidłowe przygotowanie planowanej inwestycji do jej realizacji w formie PPP ma istotne znaczenie dla rozwoju tej instytucji w Polsce, a w konsekwencji opracowania modelowych rozwiązań dla tego typu realizacji. Zadanie to jest o tyle istotne, iż wpisuje się w aktualną Politykę Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego przyjętą przez Radę Ministrów 26 lipca 2017 r., która wyraża się w „zainteresowaniu dynamicznym rozwojem wykorzystania formuły PPP dla realizacji infrastruktury publicznej oraz świadczeniem wysokiej jakości usług publicznych, wskazując na konieczność rozważenia tej formuły realizacji zadań publicznych jako alternatywy dla tzw. metod tradycyjnych ich realizacji”.

We wrześniu 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Zmiany to efekt doświadczeń z niemal dekady obowiązywania tej ustawy, przy czym jedną z głównych tez, podkreślanych w uzasadnieniu rządowego projektu to nieefektywność dotychczasowej procedury. Nieskuteczność postepowań zaważyła na niewielkiej popularności PPP względem prawa zamówień publicznych (PZP). Nowelizacja miała na celu zrównoważenie trybów realizacji inwestycji i jak wynika z jej uzasadnienia, ma poprawić także otoczenie prawne PPP. Zatem w przypadku uzdrowiska w Konstancinie Skarb Państwa będzie miał okazję przetestować w praktyce możliwości „nowego” PPP.

Obecnie największą barierą po stronie publicznej jest świadomość, że zadanie realizowane w formule PPP może być nominalnie droższe od odpowiedniego zamówienia publicznego. Głownie dlatego, że wiąże się z obowiązkiem utrzymania przedsięwzięcia oraz kosztami długotrwałości projektu (w tym kosztów pieniądza). Kolejnym problemem ograniczającym rozwój projektów PPP np. po stronie publicznej jest konieczność dopuszczenia przedsiębiorców do współdecydowania o realizacji i wykonywaniu zadania publicznego polegającym np. na kształtowaniu cen oferowanych usług. Częstym ograniczeniem była także konieczność stosowania w określonych warunkach mało znanej procedury koncesyjnej.

Ustawodawca uznał, że w zależności od zamierzonego celu, podmiot publiczny może wykorzystać różne formy powierzenia zadań. Jeżeli jego zamiarem jest otrzymanie usługi najtańszej powinien zastosować zamówienia publiczne, gdzie kluczowe jest kryterium ceny. Jeżeli zamiarem jest uzyskanie najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny może wybrać partnerstwo publiczno-prywatne lub koncesję korzystając z przepisów ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Różne cele implikowały różne procedury, z czym były problemy. Dlatego, w kwestii proceduralnej znowelizowany art. 4 ust. 2 ustawy PPP, uprawnia podmiot publiczny w każdym przypadku do wyboru partnera prywatnego w trybie PZP, także wówczas gdy umowa będzie miała charakter koncesji. Stosowanie ustawy o umowie koncesji do wyboru partnera prywatnego będzie zatem fakultatywne.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.