PARTNER PORTALU
  • BGK

Lotnisko to dla miasta same plusy. "Szkoda, że Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie u nas"

  • Piotr Wiewióra    19 września 2019 - 06:00
Lotnisko to dla miasta same plusy. "Szkoda, że Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie u nas"
Burmistrz Jacek Kowalski twierdzi, że rozbudowa terminalu jest konieczna (Fot. UM Nowy Dwór Mazowiecki)

Od kilkunastu lat na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego funkcjonuje Port Lotniczy Warszawa-Modlin, którego miasto jest udziałowcem – jednym z czterech. Burmistrz Jacek Kowalski otwarcie mówi o korzyściach z tego tytułu. – Ale nie było tak, że liczyliśmy tylko na lotnisko i to nam uratowało życie – zaznacza jednak. Zapytaliśmy włodarza Nowego Dworu m.in. o to, jak mocno lotnisko wpłynęło na rozwój miasta, czy jego obecność można rozpatrywać tylko i wyłącznie w kategorii plusów, a także o plany związane z rozbudową lotniska, z których wdrożeniem są problemy.




  • Zaczęliśmy od planowania, a elementem tego planu – poza przywróceniem dzielnicy przemysłowej i postawieniem nacisku na sektor turystyczny – było uruchomienie portu lotniczego - mówi Jacek Kowalski.
  • Zdaniem burmistrza Nowego Dworu Mazowieckiego w związku z uruchomieniem lotniska cywilnego przybyło łącznie kilka tysięcy miejsc pracy, a pojawić się mają kolejne.
  • W tym roku w porcie Warszawa-Modlin uruchomiono loty czarterowe. - Skorzysta z nich ok. 100 tys. pasażerów, chociaż ruszyły dopiero w maju - informuje Jacek Kowalski.

Został Pan burmistrzem Nowego Dworu Mazowieckiego jeszcze zanim Port Lotniczy Warszawa - Modlin zaczął funkcjonować. W jakiej sytuacji było miasto w pierwszych latach XXI wieku i jakie nadzieje wiązał Pan z jego rozwojem w związku z uruchomieniem portu?

Jacek Kowalski: Można by długo opowiadać o Nowy Dworze Mazowieckim, bo to piękne miasto, z piękną tradycją i historią, dysponujące prawami miejskimi od 645 lat, a od ponad 200 lat związane z twierdzą Modlin. Po II wojnie światowej stacjonowało tu 20 tys. wojska, a w mieście mieszkało 28 tys. osób. Oprócz tego funkcjonowały potężne zakłady przemysłowe. W latach 90. zostały jednak polikwidowane, co wygenerowało duże bezrobocie. Wojsko też zostało w większości wyprowadzone.

Muszę jednak podkreślić, że w momencie, kiedy ruszyło lotnisko, miasto już się dobrze rozwijało. Na przełomie tysiącleci założyliśmy sobie strategię rozwoju miasta, opracowaliśmy plan zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i wszystkie dokumenty strategiczne. Zaczęliśmy od planowania, a elementem tego planu – poza przywróceniem dzielnicy przemysłowej i postawieniem nacisku na sektor turystyczny – było uruchomienie portu lotniczego.

Dzielnica przemysłowa jest zagospodarowana, myślę że pracuje w niej dzisiaj więcej ludzi niż pracowało w latach 80. Działa tu jeden z największych zakładów chemii gospodarczej nie tylko w Polsce, ale i na świecie, który zatrudnia ok. 2000 ludzi i dysponuje produkcją rzędu 2 mld zł rocznie. To nie było tak, że liczyliśmy tylko na lotnisko i to nam uratowało życie. Było na pewno ważnym elementem naszych planów, który miał wygenerować impulsy rozwojowe nie tylko w postaci nowych miejsc pracy na lotnisku, ale związane z całą strefą wokół niego – strefą aktywności, specjalną strefą ekonomiczną, która kiedyś była, ale została jako jedna z dwóch w Polsce zlikwidowana. Oczywiście liczyliśmy na ciekawy i urozmaicony rynek pracy, na zwrot w formie podatków. Nie mam tu na myśli całego lotniska, które jest zwolnione z podatku. Zdajemy sobie jednak sprawę, że najpierw trzeba zainwestować, żeby potem móc osiągać zyski. Godzimy się na niższe podatki bezpośrednie, pamiętając, że wpływy z działalności gospodarczej powinny nam to w przyszłości zrekompensować.

Jak dużo pokładanych w związku z otwarciem lotniska cywilnego nadziei się urzeczywistniło oraz czy wpływ funkcjonowania lotniska - z punktu widzenia miasta - można rozpatrywać tylko i wyłącznie w kategorii plusów?





REKLAMA




×
KOMENTARZE (6)

  • zniszczenie !, 2019-10-06 12:32:41

    a, lotnisko w Białymstoku , to niestety "skaranie boskie" dla jego mieszkańców - bo budują w środku miasta - dla tego celu już wycięli kawał lasu, ponoć PO-ska władza czeka na pozwolenia aby wyciąć drogocenny, historyczny Las Solnicki , żródło tlenu dla miasta.
  • Warszawiak, 2019-10-05 12:39:06

    Cargo wozi się w 95% w łukach samolotów pasażerskich, więc nie ma zbytnio kogo przenieść do Modlina. Jedynie co można wynieść tam Wizzairs, Easyjet a i przewoźników czarterowych jak Ryanair sun (obecnie Buzz). Ale to w bardzo niewielkim stopniu udrozni lotnisko na Okęciu. Jego czas już się skończył.... Lotnisko pora wynieść z Okęcia do Baranowa.  rozwiń
  • Jozef, 2019-09-23 21:44:20

    Do "Lotnik" nie bądź taki chop do przodu na 100 lat, bo ci Życia zabraknie, Ci którzy zagarniają kolejne rolnicze tereny pod CPK ok. 6000 h do 12 0000 h przejawiają pustostan myślowy i działają na szkodę kolejnym pokoleniom pod względem Zdrowotnym, Środowisku i globalnemu niszczeniu Atmos...fery, obejmując swym zasięgiem 200 000 mieszkańców Mazowsza :( NIE DLA GIGANTOMANI ! NIE DLA CPK !  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.