PARTNERZY PORTALU

Drogowa Trasa Średnicowa Katowice-Gliwice

Budowa Drogowej Trasy Średnicowej Katowice-Gliwice została nominowana w konkursie Top Inwestycje Komunalne 2016.

355
23

Wartość inwestycji: 3,5 mld zł (w tym: współfinansowanie z funduszy unijnych w zależności od odcinka trasy – od 33 do 83 proc.; wkłady własne gmin: Katowice – 866 mln zł, Chorzów – 191 zł, Świętochłowice – 211 zł, Ruda Śląska – 256 mln zł, Zabrze – 737 mln zł, Gliwice – 1,2 mld zł oraz kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego).

Inwestor: Samorząd Województwa Śląskiego.

Drogowa Trasa Średnicowa Katowice-Gliwice (DTŚ) – potocznie zwana średnicówką – stała się główną arterią komunikacyjną tworzącej się metropolii Silesia. Jest przedsięwzięciem o dużym znaczeniu komunikacyjnym i ekonomicznym dla silnie zurbanizowanego obszaru, a jej wpływ realizuje się nie tylko w skali jednego miasta, ale w obszarze kilku położonych obok siebie ośrodków.

DTŚ oddana już do użytku, usytuowana jest na terenie miast: Katowice, Świętochłowice, Chorzów, Ruda Śląska, Zabrze i Gliwice. Trasa posiada powiązania z zewnętrznym układem komunikacyjnym, drogą krajową nr 88, autostradą A-4, autostradą A-1, z drogami krajowymi biegnącymi do Warszawy, Krakowa i Bielska-Białej.

Zadaniem DTŚ jest m. in.:
– zapewnienie podstawowych powiązań drogowych pomiędzy poszczególnymi zespołami funkcjonalnymi konurbacji takimi jak:
– zwiększenie prędkości komunikacyjnej, a w związku z tym zaoszczędzenie czasu przejazdu,
– zapewnienie bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich użytkowników dróg i zmniejszenie liczby wypadków,
– wprowadzenie przez DTŚ nowych wartości przestrzennych w krajobrazie, zagospodarowanie przylegających do niej terenów. DTŚ przebiega przez tereny poprzemysłowe, nieużytki wymagające w znacznym stopniu rewitalizacji, co wpłynie na nową jakość ich wizerunku, a tym samym atrakcyjność dla inwestorów,
– nowe rozwiązania komunikacyjne oraz zaprojektowane i zrealizowane zabezpieczenia proekologiczne mają za zadanie ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.

Ostateczne rozwiązania oparto na następujących założeniach:

– całkowita długość trasy od Gliwic do Katowic – 31,3 km,
– klasa techniczna – GP 2/3 (GP – główna ruchu przyśpieszonego, 2 jezdnie po 3 pasy ruchu),
– przekrój uliczny,
– przepustowość w pojazdach umownych na każdym kierunku – do 5 tys. poj./godz.
– poziom swobody ruchu – co najmniej „C”,
– prędkość projektowana – 70 km/h,
– prędkość miarodajna – 80 ÷ 90 km/h,
– trasa bezkolizyjna na głównym kierunku ruchu,
– pełna segregacja ruchu pieszego od kołowego na trasie głównej.

Bezkolizyjny przebieg Drogowej Trasy Średnicowej oraz jej wysokie parametry techniczne powodują na odcinku Katowice-Gliwice skrócenie drogi o 26%, czasu podróży o 76%, zużycia paliwa o 47%, spadek wypadków drogowych do 82% oraz znaczny spadek zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Należy się spodziewać spadku zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem węgla o 65%, a węglowodorami o 50%. 

Łącznie, jak twierdzą specjaliści, spodziewane korzyści użytkowników i środowiska uzyskane w ciągu 10 lat od momentu wybudowania ostatniego odcinka DTŚ mogą ponad dwukrotnie przekroczyć nakłady poniesione na jej budowę.

Pełny opis inwestycji w dziale Multimedia

 

Wyszukiwarki

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!