Bariera językowa i różnice programowe największym wyzwaniem w edukacji uchodźców

Bariera językowa i różnice programowe największym wyzwaniem w edukacji uchodźców
Do przedszkoli i szkół w woj. śląskim po wybuchu wojny na Ukrainie przyjęto już blisko 17,5 tys. dzieci (fot. shutterstock)
Największym wyzwaniem zarówno dla uczniów – uchodźców z Ukrainy oraz ich nauczycieli w polskiej szkole jest komunikacja językowa, a także, choć w mniejszym stopniu, różnice programowe – informuje Kuratorium Oświaty w Katowicach.
  • Oddziały przygotowawcze to klasy, do których uczęszczają wyłącznie dzieci nieznające w ogóle języka polskiego. W oddziale przygotowawczym uczniowie mają co najmniej 6 godzin nauki języka polskiego w tygodniu.
  • Uczą się także innych przedmiotów zgodnie z programami obowiązującymi w szkole, ale z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
  • Zajęcia prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, którzy mogą być wspomagani przez osobę władającą językiem ukraińskim. Uczniowie mogą również liczyć na wsparcie psychologów i pedagogów.

Do przedszkoli i szkół w woj. śląskim po wybuchu wojny na Ukrainie przyjęto już blisko 17,5 tys. dzieci, najwięcej do szkół podstawowych - 12 401, do przedszkoli - 3 541, zaś do szkół ponadpodstawowych - 1462.

Po 24 lutego dzieci z Ukrainy pojawiły się już w 939 przedszkolach, 1111 szkołach podstawowych i 265 ponadpodstawowych w regionie.

"Elastyczne przepisy umożliwiają dyrektorom wprowadzanie takich rozwiązań, które w ocenie dyrektora będą najbardziej efektywne dla edukacji uczniów. Uczniowie - szczególni ci, którzy znają język polski - są przyjmowani do oddziałów podstawowych, w których uczą się razem z uczniami polskimi, natomiast dla tych uczniów, którzy nie znają języka polskiego, najlepszą formą nauki są oddziały przygotowawcze" - powiedziała w poniedziałek dyrektor Wydziału Jakości Edukacji Kuratorium Oświaty w Katowicach Anna Kij.

Oddziały przygotowawcze to klasy, do których uczęszczają wyłącznie dzieci nieznające w ogóle języka polskiego. W oddziale przygotowawczym uczniowie mają co najmniej 6 godzin nauki języka polskiego w tygodniu. Uczą się także innych przedmiotów zgodnie z programami obowiązującymi w szkole, ale z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.

Zajęcia edukacyjne w oddziale przygotowawczym prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, którzy mogą być wspomagani przez osobę władającą językiem ukraińskim. Uczniowie - zarówno ukraińscy, jak i polscy - mogą również liczyć na wsparcie psychologów i pedagogów, udzielających im pomocy psychologiczno - pedagogicznej w związku z przeżyciami wywołanymi nową sytuacją, a także traumą spowodowaną wojną.

W placówkach oświatowych w woj. śląskim utworzono dotąd 179 oddziałów przygotowawczych, do których uczęszcza 3142 dzieci. "Są jednak, niestety, miasta, w których nie uruchomiono ani jednego oddziału przygotowawczego, choć do szkół przyjęto kilkuset uczniów. Mamy jednak nadzieję, że i w tych miastach włodarze dostrzegą zalety tworzenia oddziałów przygotowawczych" - dodała dyrektor Anna Kij.

TAGI
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!