PARTNER PORTALU

Gazowe autobusy powinny iść w odstawkę

Chcąc postawić na bardziej ekologiczny tabor komunikacyjny, wiele samorządów w ostatnich latach wymieniło autobusy z silnikiem diesla na gazowe, które kosztowały znacznie taniej niż elektryczne. Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych Marcin Korolec uważa jednak, że gazowych także należy pozbyć się jak najszybciej, ponieważ ich ekologiczność to „zabobon”.




  • Wśród ofert zgłoszonych do niedawnego przetargu ogłoszonego przez Rybnik na zakup autobusów ta dotycząca pojazdów elektrycznych okazała się niższa od oferty dotyczącej autobusów na gaz. A jak dotąd "elektryki" wychodziły dużo drożej... To jednostkowy przypadek czy początek zmian na rynku?
  • Część elektryfikacji taboru transportowego nie musi być oparta na kupnie nowych autobusów elektrycznych, tylko mogłaby być zrealizowana poprzez konwersję autobusów dieslowskich - sugeruje Marcin Korolec.
  • Zdaniem prezesa Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych gaz nie jest paliwem ekologicznym; trzeba od niego jak najszybciej odejść i przestać go promować. 

W niedawnym przetargu na zakup autobusów ogłoszonym przez Rybnik oferta dotycząca dostarczenia pojazdów elektrycznych okazała się tańsza niż w przypadku autobusów na gaz. To niecodzienna sytuacja, bo jak do tej pory elektrobusy cenowo znacznie przewyższały pojazdy napędzane innymi paliwami. Właśnie dlatego spora część samorządów, chcąc przerzucić się na tabor teoretycznie mniej emisyjny, decydowała się np. na autobusy napędzane gazem CNG.

Niskoemisyjność to jednak nie zeroemisyjność, której zwolennikiem jest prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych i dyrektor Instytutu Zielonej Gospodarki Marcin Korolec. Co więcej: ekologiczność "gazowców" podaje w wątpliwość.

Gaz nie jest ekologiczny, czas skończyć z promowaniem go

- Musimy skończyć z zabobonem, który pokutuje tu i tam, że gaz jest paliwem ekologicznym. Na niektórych autobusach jest tak napisane „CNG – jestem ekologiczny”. To nadużycie – skomentował Marcin Korolec podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. - Silniki napędzane gazem ziemnym są zwolnione z tego, że muszą spełniać pewne normy emisyjne. Fakt, że za autobusem gazowym nie mamy wielkiej czarnej chmury emisji, nie znaczy, że nie są one szkodliwe dla zdrowia... Są bardzo szkodliwe, bo te najmniejsze cząstki przenikają przez naszą skórę i zostają w niej na zawsze.

Według niego trzeba też skończyć z promowaniem gazu jako paliwa.

- Nawet już nie dlatego, że większość tego gazu przyjeżdża z Rosji, więc finansujemy „wielkie demokracje” za granicą i zbroimy naszych sąsiadów. Paliwa gazowe są paliwami kopalnymi, one mają ślad węglowy. To nie jest tak, że palimy gaz i to jest zeroemisyjne. Zeroemisyjne są autobusy elektryczne albo wodorowe. Poza tym musimy się starać, aby prąd w Polsce był zeroemisyjny – zauważył nasz rozmówca.

Sprawdź też: Inwestycje w autobusy na gaz to wyrzucanie pieniędzy

Konwersja diesli. Przeróbka na prąd wyjdzie taniej?




Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (13)

  • Olo, 2021-10-11 23:30:34

    Marcin Korolec - takie brednie to sobie gościu wypowiadaj w środowisku fanatyków elektromobilności. Tymczasem autobus na biometan (zerowy ślad węglowy) kosztuje 3 razy mniej niż autobus elektryczny. W dodatku ten pierwszy jest łatwy w serwisie i wytrzymały na wiele lat, a ten elektryczny zaczyna się... psuć po latach kilku - wymiana baterii przekracza koszt takiego autobusu! Podobnie jak w samochodach osobowych... nie daj Boże kupować kilkuletniego elektryka ;) To są niesprzedawalne samochody - chyba, że się trafi na jakiegoś półgłówka ;)  rozwiń
  • PSB, 2021-10-10 16:16:58

    Uprzejmie informuję, że w końcu 2022 pojawi się na rynku wyprodukowany w Polsce biometan, czyli gaz o prametrach gazu ziemnego, powstały z substratów odpadowych np. z rolnctwa (obornik, słoma, gnojowica), w formie sprężonej (bioCNG) lub skroplonej (bioLNG). W istniejących autobusach nie trzeba nicze...go przerabiać, ten gaz ma parametry gazu ziemnego, tyle że nie "wspieramy demokracji", nie jest "kopalny" no i ciekawe jakie to emisje ma Autor na myśli. Pojazdy elektryczne sa krokiem naprzód w sensie emisji lokalnej, ale przecież wiemy, że energię elektryczną pobierają z elektrowni węglowych, i wtedy rzeczywiście nie ma to nic współnego z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych...  rozwiń
  • Zakrecony, 2021-10-09 12:11:19

    No wszystko jest nie ekologiczne oprócz pojazdow elektrycznych.Dobrze ze w Polsce prad jest produkowany z pyłku kwiatów zbieranego przez jednorożce.Nie tak jak w innych krajach z węgla który trzeba spalać aby wyprodukować prad a spaliny wydostają się do atmosfery.Tylko Polski prad jest ekologiczny i... wszystko trzeba przerobić na prad.  rozwiń


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!