Metropolia kupi autobusy wodorowe. Ogłoszono przetarg

- Zamówienie obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.
- Pojazdy będą użyczone samorządowym Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
- Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice - Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice - Tychy) oraz M3 (trasa Katowice - Chorzów - Bytom - Tarnowskie Góry).
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamówiła 20 autobusów wodorowych
Jak poinformował Łukasz Zych z biura prasowego GZM, zamówienie obejmuje zakup pojazdów o długości ok. 12 metrów wraz z systemem ładowania i obsługą gwarancyjną. Pojazdy mają pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego 25 - na miejscach siedzących.
Pojazdy będą użyczone samorządowym Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej w Katowicach i Tychach, których udziałowcem jest Metropolia (po 5 pojazdów) oraz w Świerklańcu, które w całości należy do GZM (10 pojazdów).
Według GZM autobusy mają być wykorzystywane do obsługi linii AP (trasa Katowice - Katowice Pyrzowice Lotnisko), M10 (trasa Katowice - Tychy) oraz M3 (trasa Katowice - Chorzów - Bytom - Tarnowskie Góry).
Termin składania ofert mija 24 stycznia, a zakończenia realizacji zamówienia - 30 czerwca 2024 r. Pierwsze wozy powinny trafić do GZM w lutym 2024 r. Uwzględnione w przetargu prawo opcji zakłada możliwość zamówienia do 10 kolejnych napędzanych wodorem autobusów.
O rozpoczynanym przetargu informował już podczas piątkowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak. Przypomniał m.in., że zakup jest realizowany w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przy całkowitym koszcie przedsięwzięcia 110,7 mln zł i dotacji 81 mln zł.
GZM otrzymała 81 mln zł dotacji na zakup autobusów
Do zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzymała 81 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w pierwszym naborze konkursu "Zielony transport publiczny".
Jak sygnalizowano w informacji o przyznaniu dotacji, chodzi o 12-metrowe pojazdy wodorowe, które miałyby obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych (finansowanych bezpośrednio przez GZM; poza składkami miast i gmin członkowskich).
W piątek Karolczak podał także, że jeszcze w grudniu br. jest planowane uruchomienie przetargu na zakup paliwa wodorowego na potrzeby eksploatacji autobusów napędzanych wodorem - jako wspólny zakup PKM-ów w Katowicach, Tychach i Świerklańcu.
Czytaj też: Metropolia z deficytem. "Trudny budżet na trudne czasy"
W drugim naborze "Zielonego transportu publicznego" 45,5 mln zł dotacji do projektu zakupu 20 autobusów wodorowych, oszacowanego na 86 mln zł, otrzymał także samorząd Rybnika.
Ponadto, w drugim naborze "Zielonego transportu publicznego" GZM otrzymała 70 mln zł wsparcia z NFOŚiGW do projektu zakupu 35 elektrycznych autobusów miejskich oraz 21 ładowarek typu plug-in, o koszcie całkowitym oszacowanym na 141,8 mln zł, przy kosztach kwalifikowanych 115,3 mln zł
Kontekst dofinansowania zakupów autobusów wodorowych przez GZM i Rybnik był poruszany z końcem stycznia br. podczas uroczystości powołania Śląsko-Małopolskiej Doliny Wodorowej. Jej uczestnikiem jest spółka Orlen Południe i rafineria w Trzebini, gdzie ma być produkowany wodór pod kątem zasilania pojazdów wodorowych. Sygnalizowano, że powstała już mobilna stacja wodorowa w Krakowie. Kolejna, konwencjonalna stacja ma powstać w Katowicach, a następna - w Rybniku.
Rząd szykuje nowy podatek. Co się w nim znajdzie? Rozmawiamy z ministrem Patkowskim
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.