PARTNERZY PORTALU

Wyższa dopłata skutecznie wesprze przewozy autobusowe?

  • Piotr Wiewióra    11 maja 2020 - 06:00
Wyższa dopłata skutecznie wesprze przewozy autobusowe?
Program mający znacząco ograniczyć wykluczenie komunikacyjne przede wszystkim w gminach i powiatach oddalonych od dużych ośrodków miejskich, wpłynął na poprawę sytuacji w niewielkim stopniu. (Fot. wikipedia.org/Kudak/GNU FDL))

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że dopłata do wozokilometra w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) zostanie podwyższona o 2 zł do końca roku – zarówno dla umów już realizowanych, jak i tych, które dopiero będą zawarte. Zapytaliśmy ekspertów od transportu publicznego i stronę samorządową, czy spowoduje to znaczące zwiększenie zainteresowanie środkami z tego funduszu.




  • Zapis o wzroście kwoty dopłaty w ramach FRPA znalazł się w przyjętym przez rząd 28 kwietnia 2020 r. projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw, dotyczących działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.
  • Wprowadzone rozwiązanie pomoże nielicznym – twierdzi dr Michał Wolański z SGH. A Bartosz Jakubowski z Klubu Jagiellońskiego wątpi, czy po owe środki sięgnie więcej JST: Możliwe, że po prostu te samorządy, które do tej pory już skorzystały, będą w stanie utrzymać z tych pieniędzy linie już wcześniej uruchomione ze środków FRPA – uważa.
  • Innego zdania jest jednak np. starosta kłobucki Henryk Kiepura, dla którego wyższa o 2 zł dopłata to już różnica mogąca zachęcić więcej samorządów do podjęcia ryzyka.

W kwietniu zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury czy i jakie wsparcie finansowe planuje dla przewoźników prywatnych i publicznych, mocno odczuwających skutki epidemii koronawirusa, a także czy w ramach ewentualnej pomocy planuje wprowadzić zmiany do Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.

W tej drugiej kwestii na konieczność wprowadzenia zmian – zarówno co zasad przyznawania dopłat, jak i samej ich wysokości – wskazywało już w ubiegłym roku wielu samorządowców i ekspertów w dziedzinie transportu zbiorowego.

Komentowali m.in. że program - mający w założeniu znacząco ograniczyć wykluczenie komunikacyjne przede wszystkim w gminach i powiatach oddalonych od dużych ośrodków miejskich - tak naprawdę wpłynął na poprawę sytuacji w znikomym stopniu.

Odkąd zapisy funduszu weszły w życie (lato 2019 r.), zorganizowano trzy nabory wniosków. W każdym z nich liczba zainteresowanych okazała się znacznie poniżej oczekiwań. Nawet w ostatnim, ogłoszonym już na rok 2020, na który przeznaczono większą pulę środków, z 800 mln zł do podziału w skali kraju, rozdysponowano jedynie kilkadziesiąt mln zł. W pierwszych dwóch naborach z kolei podzielono 18 z 300 mln zł przeznaczonych na ten cel.

Sprawdź Samorządy niezainteresowane reaktywacją przewozów autobusowych?

Zainteresowanie? Dużo poniżej oczekiwań

Przyczyny takiego stanu rzeczy? Wskazuje się różne. Jedni mówili o zbyt szybkim tempie procedowania funduszowej ustawy, której wykorzystanie w połowie roku budżetowego byłoby trudne, a w kontekście przepisów regulujących organizację transportu publicznego wymagałoby od znacznej części JST balansowania na granicy prawa.

Były też jednak głosy, że wina leży po stronie samorządów, które nie były w stanie odpowiednio szybko przygotować dokumentów, gdyż transport zbiorowy traktowały przez lata po macoszemu.

Najczęściej wskazywano jednak zbyt niską kwotę dopłaty. - Wprowadzono niedopracowany system, który poległ już na starcie. Stawka 1 zł za wozokilometr czy 0,80 zł od przyszłego roku, przy realnych stawkach 4-7 zł za wozokilometr, to po prostu kpina z samorządów, które rozpaczliwie próbują walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym – skomentował ustawę Jan Golba, burmistrz Muszyny.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • warunki wstępne :, 2020-05-23 12:55:33

    nie zgadzam się z poglądem, że za organizację ptz powinien odpowiadać samorząd powiatowy - z prostej zwykłej i logicznej przyczyny : jedynie duży obszar komunikacyjny może zagwarantować przewożnikowi opłacalność jego działalności i to z zasady bez żadnych dopłat samorządowych , czy rządowych , a tak...im dużym obszarem komunikacyjnym, może być cały obszar administracyjny obecnego województwa. Najlepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie tych obowiązków przez Państwo, czyli Rząd, więc przez Wojewodów, lub w najgorszym przypadku przez Marszałka Woj. - W skład systemu powinien wchodzić dowóz dzieci do szkół , należałoby zlikwidować tzw. gminne gimbusy szkolne. Należałoby zlikwidować tzw. "busiarska wolnamerykankę" kursującą tylko na najbardziej opłacalnych liniach, tym samym odbierającym dochody operatorom na umowy. Należałoby ustawowo określić obowiązkowy minimalny dostęp osób do publicznego transportu zbiorowego na obszarze całego kraju. Operatorzy muszą być wyłaniani w drodze przetargu na dany obszar komunikacyjny. Drobni przewożnicy nie byliby wykluczeni , bo zawsze mogą wykonać konsolidację swoich firm. Z zasady powinien to być system samofinansujący się, tylko na obszarach komunikacyjnych (wojewódzkich) gdzie zaoferowane przez operatorów w ramach przetargów ceny za 1 km przekraczałyby określoną w ustawie kwotę, konieczne byłyby jakieś drobne dopłaty rządowe lub od Marszałka Woj. To co dzieje się obecnie to jakiś horror i wielka krzywda dla naszego narodu .  rozwiń
  • "POROZUMIENIE" - won !, 2020-05-23 12:03:25

    dlaczego nie pomogła nawet "Piątka Kaczyńskiego " w tym zakresie ? - czyżby Kaczyński mógłby przegrać z Gowinem ? a tym samym sprawiedliwość społeczna i elementarna solidarność , niestety przegrać z neoliberalnym , bezlitosnym kapitalizmem - tak to widzę.
  • temat tabu ?, 2020-05-23 11:53:13

    cieszy mnie fakt, że eksperci zaczynają nieśmiało "zauważać" iż problem nie tkwi w wysokości stawki dopłaty do wozokilometra - Panowie nie lękajcie się, wszak wszyscy gwarantują wolność słowa , a przecież każdy średnio "główkujący" człowiek powyżej 15 roku życia doskonale rozumi...e jak działa aktualny system , w jakim celu został stworzony, jak tragiczne mamy jego skutki, dlaczego nie do dnia dzisiejszego nie zmieniono haniebnych przepisów ustawy o ptz z 2010 roku , pomimo tzw. "prac nad nowelizacją ustawy o ptz w zakresie pozamiejskiego regionalnego drogowego transportu zbiorowego ( projekt UD 126 ).  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!