PARTNER PORTALU
  • BGK

Kto najbardziej skorzysta na Kanale Śląskim?

  • Adam Sierak    25 października 2019 - 06:01

Kanał Śląski, jeśli powstanie, zmieni krajobraz wielu gmin na południu Polski. Szacunkowy koszt liczącej około 93 km drogi wodnej to ok. 11 miliardów złotych. Miesiąc temu ruszyły samorządowe konsultacje. W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej doskonale zdają sobie sprawę, że bez społecznego poparcia ta megainwestycja po prostu się nie powiedzie. W przyszłym roku koniec konsultacji.




- Wierzę w to, że Kanał Śląski jest opłacalny dla wszystkich, którzy będą w pobliżu tego kanału mieszkać, prowadzić swoje interesy. To są kopalnie, to są elektrownie – podkreśla Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

W „Rządowej ławie” rozmawiamy z wiceszefem resortu o zasadności tej inwestycji. Część samorządów w województwie śląskim domaga się zmian w projektowanym przebiegu kanału, który ma połączyć Wisłę z Odrą.

- Dzięki Kanałowi Śląskiemu Oświęcim, Kraków, południowa Małopolska i duża część województwa śląskiego otrzymają dostęp do portu w Szczecinie i Świnoujściu. Tak naprawdę żeglowną Odrą będzie można transportować towary. Przypominam, że jedna barka odpowiada kilkudziesięciu tirom z węglem lub kilkunastu z kontenerami – dodaje wiceminister Witkowski.

Jesteśmy w ogonie Europy

Pod względem wykorzystania wodnych dróg śródlądowych jesteśmy w samym ogonie Europy. Według danych GUS przewozi się w ten sposób w Polsce około 7 mln ton towarów rocznie, co stanowi tylko 0,7 proc. całego transportu.

W Niemczech wskaźnik ten wynosi 20 proc., a w Holandii 40 proc. Z drugiej strony Polska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem liczby dróg wodnych. Oznacza to, że mamy w tej branży ogromny, lecz niestety uśpiony potencjał.

Ze zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się u nas aż 30 proc. transportu.

Kanał = retencja

Powstanie Kanału Śląskiego, co ma się stać do 2030 roku, ma też przy okazji poprawić kwestię gospodarowania naturalnymi zasobami wody w regionie.

- Jest zasadne inwestowanie w obiekty hydrotechniczne w Polsce. Tak jak jest zasadne inwestowanie w śluzy i stopnie wodne na Odrze i na Wiśle. Problem braku wody w Polsce staje się palącym problemem. Mamy do czynienia z katastrofą. Jeśli nie przytrzymamy wody w polskich rzekach, to dla rolnictwa, dla przemysłu tej wody nie będzie. Jesteśmy w Unii na przedostatnim miejscu, jeśli chodzi o retencjonowanie wody - alarmuje Grzegorz Witkowski.

W samym Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej sytuację hydrologiczną Polski porównują do warunków panujących w pustynnym Egipcie.

Czesi wywierają presję

Jak przyznaje wiceminister Grzegorz Witkowski, presję ws. budowy Kanału Śląskiego wywierają na nas Czesi.

- Jesteśmy w kontakcie z naszymi sąsiadami z Czech. Oni mają bardzo ambitny program budowy kanału Dunaj-Odra-Łaba, tak żeby połączyć Dunaj z Odrą. Czesi na nas naciskają, jeśli chodzi o naszą część Odry - mówi.

Konsultacje z władzami gmin, przez które będzie przebiegał kanał, mają zakończyć się w przyszłym roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!



REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • B28, 2019-10-25 15:54:07

    Do Tak się pytam: Trzaskowski i jego świta potrafią tak lać wodę, że dla wszystkich starczy!
  • Tak się pytam, 2019-10-25 15:21:54

    Ciekawe skąd wezmą wodę do tego kanału, skoro latem przez Wisłę w Warszawie można przejść pieszo? Tak się pytam

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.