PARTNER PORTALU
  • BGK

Urząd marszałkowski chce zbudować nową siedzibę

  • PAP/AKC    15 listopada 2019 - 19:15
Urząd marszałkowski chce zbudować nową siedzibę
Władze województwa chcą zgromadzić rozproszone wydziały w jednym budynku (fot. arch. BP Tomasz Żak)

Samorząd woj. śląskiego chce zbudować nowy budynek dla rozproszonych obecnie wydziałów urzędu marszałkowskiego - przekazał w piątek marszałek Jakub Chełstowski. Województwo zrezygnowało z zakupu i adaptacji gmachu Wydziału Filologii Uniwersytetu Śląskiego.




  • Marszałek Chełstowski wystąpił w piątek na zorganizowanej w Katowicach imprezie branży budowlanej 4Buildings.
  • Jak deklarował, śląscy samorządowcy są ciekawi aktualnych dobrych rozwiązań w budownictwie i kształtowaniu przestrzeni publicznej.
  • Dodał, że będą starali się je wdrażać w obszarze zarządzania środkami europejskimi czy pod kątem własnych potrzeb.

- Stoimy przed wielkim wyzwaniem, bo nie mamy swojej siedziby: ciągle żyjemy na tzw. wynajmie i podjęliśmy się zadania budowy nowej siedziby urzędu marszałkowskiego. Jak zaczęliśmy się przyglądać, zderzać z tą materią, to ona pokazała, że to nie jest prosty proces: zbudować dobrą przestrzeń publiczną dla urzędników - mówił.

- I tu nie chodzi o to, żeby oni mieli za bardzo wygodnie, bo tak zawsze jest takie przeświadczenie, że urzędnicy muszą mieć wygodnie - to nie o to chodzi. Chodzi o to, żeby było efektywnie, ekologicznie, ekonomicznie. I przygotowanie takiego budynku dla 1,5 tys. urzędników urzędu marszałkowskiego to jest nie lada wyzwanie - ocenił Chełstowski.

Marszałek nawiązał w ten sposób do wrześniowej decyzji radnych woj. śląskiego, którzy uchwałą wycofali się z wcześniejszego zamiaru kupna od Uniwersytetu Śląskiego przedwojennego gmachu administracji przy katowickim Placu Sejmu Śląskiego, w którym od 1990 r. działa wydział filologii tej uczelni.

Czytaj też: Śląskie: Pracowników urzędu marszałkowskiego czeka przeprowadzka

Jak przypomniano w uzasadnieniu wrześniowej uchwały, w 2017 r. uniwersytet zwrócił się do samorządu z ofertą sprzedaży tej nieruchomości - z budynkiem o powierzchni 8,2 tys. m kw. We wrześniu 2018 r. na transakcję zgodził się sejmik, a w kolejnym miesiącu zarząd poprzedniej kadencji. Cenę zakupu określono na 20,1 mln zł; koszt adaptacji oszacowano na 27 mln zł.

Jak argumentowały wówczas władze regionu, po adaptacji i przeprowadzce liczba zajmowanych przez urząd budynków zmniejszyłaby się z pięciu do trzech, a roczne koszty najmu powierzchni, z których urzędnicy przeprowadziliby się do gmachu przy Placu Sejmu Śląskiego, spadłyby z 4,3 mln zł do ok. 0,7 mln zł (roczny koszt utrzymania budynku).

15 maja br. obecny marszałek powołał jednak "zespół ds. analizy zasadności kontynuowania procedury nabycia budynku na potrzeby siedziby urzędu marszałkowskiego", który zdecydował o rezygnacji z zakupu.

Jak przyznano, zaletami obiektu wydziału filologii są lokalizacja - naprzeciwko głównej siedziby urzędu marszałkowskiego (wynajmowanej w gmachu Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego) oraz Sejmiku Woj. Śląskiego, a także dobry dostęp do komunikacji publicznej.

Analizy wykazały, że nieruchomość nie dysponuje terenem, który można przeznaczyć na parkingi, a korzystanie z parkingów publicznych jest utrudnione ze względu na niewystarczającą liczbę publicznych miejsc postojowych w okolicy.

Sam budynek z trzech stron wypełnia granice nieruchomości i ma nawisy wykraczające poza nie, co spowoduje utrudnienia przy ewentualnej modernizacji. Jednocześnie, wobec objęcia budynku ochroną konserwatorską, jego przebudowa lub rozbudowa może być niemożliwa lub utrudniona.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.