PARTNER PORTALU

Urząd bez petentów - czy tego chcą urzędnicy i mieszkańcy?

Urząd bez petentów - czy tego chcą urzędnicy i mieszkańcy?
Wymuszona przez pandemię praca zdalna nie ominęła i administracji publicznej (fot. Girts Ragelis/Shutterstock.com)

Pandemia nie tyle przyspieszyła proces cyfryzacji, bo ten toczy się od dawna, o ile niejako zmusiła mieszkańców, ale i urzędników do korzystania ze zdobyczy nowych technologii, nowych programów czy rozwiązań informatycznych. Czy można pójść krok dalej i wyobrazić sobie urząd bez petentów? I czy tego oczekują mieszkańcy?




Wymuszona przez pandemię praca zdalna nie ominęła i administracji publicznej. Mieszkańcy zostali zmuszeni do kontaktu z urzędami drogą elektroniczną. I co ważne, do takiej formy kontaktu większość się przekonała.

- Większość spraw urzędowych możemy w Świdnicy już załatwiać zdalnie. Aplikowaliśmy po fundusze europejskie na projekt i dzięki temu wprowadziliśmy nowy system. Choc zachęcaliśmy mieszkańców do korzystania z niego, nie wszyscy chcieli, nie ufali, że tak się da. Kiedy przyszła pandemia i nie było wyjścia, musieliśmy się kontaktować droga elektroniczną, a co najważniejsze, okazało się, że wszystko działa – mówiła Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy podczas debaty „Smart city” w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Rozwiązaniem, na którym skorzystali mieszkańcy wielu miast w czasie pandemii jest usługa InPost-u "Urząd 24", dzięki której można załatwić wybrane sprawy urzędowe przy pomocy paczkomatów. Decyzja urzędu czeka do odbioru w paczkomacie zlokalizowanym przy danym urzędzie. Z rozwiązania takiego korzysta już ponad 20 urzędów gmin i starostw w Polsce.

- Czasem nie potrzeba wielkich technologii, by być smart. Całodobowe tego rodzaju stanowiska, objęte monitoringiem, ograniczyłyby liczbę wizyt w urzędzie do jednego. Stosowanie prostych narzędzi pokazuje że myślimy, iż usprawniamy coś, co zawsze wydawało się skomplikowane – proponował podczas panelu Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Uczestnicy panelu Uczestnicy panelu

Przy takich rozwiązaniach ograniczamy wprawdzie liczbę wizyt w urzędzie, ale finalnie mieszkaniec musi się do urzędu pofatygować. Czy miasto, by być bardziej smart, powinno pójść krok dalej?

- Mieszkańcy by oczekiwali, by sprawy załatwiane były bez wizyty w urzędzie. Tak, to będzie ten kierunek, w którym będziemy zmierzać – nie wątpi Łukasz Komoniewski, prezydent Będzina.

 - Ja bym chciała, żeby w urzędzie było mniej patentów, wiele spraw załatwianych byłoby szybciej – zgodziła się prezydent Świdnicy.

Dla mieszkańca oznaczałoby to bowiem oszczędność czasu, w urzędach także przyspieszyłoby wiele spraw. Co zatem stoi na przeszkodzie? Prawo, które określa sposób załatwiania urzędowych spraw.

- Mocno ogranicza tu działania Kodeks Postepowania Administracyjnego. Przysłowiowy podpis, pieczątka, konieczność wylegitymowania się przy odbiorze dokumentów - to jedna z bolączek urzędowych postępowań w samorządach – komentował Damian Niewiadomski, wiceprezes ds. sprzedaży firmy InPost. Jego zdaniem potrzebne są mentalne zmiany, które znajdą odbicie w zmianach w prawodawstwie. – To samorządowcy powinni lobbować za zmianami, my jako biznes nadążymy za nimi – dodał.

Jest jednak sfera działalności samorządu, gdzie osobisty kontakt z mieszkańcem był, jest i będzie oczekiwany i ważny. – To chociażby sfera pomocy społecznej. Mieszkańcy tego kontaktu oczekują, ma to nawet pewien wymiar emocjonalny. My także jako włodarze, radni bezpośredniego kontaktu, emocji z tym związanych, wymiany myśli - absolutnie nie możemy się pozbyć – przestrzegał z kolei Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (2)

  • Przeanalizowane 2, 2021-09-21 19:25:31

    "Dla mieszkańca oznaczałoby to bowiem oszczędność czasu," - to jest mit i jeszcze raz mit, ten czas mieszkaniec straci na urządzeniu elektronicznym(komputerze), któremu będzie musiał poświęcić więcej uwagi, żadna oszczędność czasu, przywiązanie do internetu oraz urządzeń elektronicznych ty...lko wzrośnie i "zabawy" z systemami informatycznymi. Obywatel figę z makiem na tym zyskuje, nic, zupełnie nic. "w urzędach także przyspieszyłoby wiele spraw." - a co niby miałoby zostać przyspieszone? Bzdury, urzędnicy mieliby mniej pracy( a co za tym idzie więcej czasu dla siebie w pracy, dla relacji z kolegami/koleżankami z pracy), bo byłaby ona przeniesiona na obywateli. Mieliby istną wygodę i raj, a obowiązki coraz bardziej sprowadzałyby się do e-mailowego bądź telefonicznego informowania obywateli o terminach doręczeń dokumentów, zaległościach finansowych itp. Odpowiedzialność i obowiązki w dokonywaniu swoich formalności przejdą na obywateli, kontrola i dopilnowanie będzie po stronie urzędników. "Co zatem stoi na przeszkodzie? Prawo, które określa sposób załatwiania urzędowych spraw." - Nie tylko prawo stoi na przeszkodzie, ale świadomość ludzi i ich mentalność, to proste, że będą mieć opór i sceptycyzm wobec wprowadzania rozwiązań, które nie będą służyć im jako mieszkańcom a iść wybitnie na rękę urzędnikom.  rozwiń
  • Przeanalizowane 1, 2021-09-21 19:13:33

    "Mieszkańcy by oczekiwali, by sprawy załatwiane były bez wizyty w urzędzie." - Tak? A pytani o to byli w jakiś konsultacjach społecznych, badaniach, ankietach? wątpię, łatwo jest decydować za innych i wprowadzać zamiany odgórnie bez wiedzy i pytania, a potem jest zdziwienie skąd wiele nega...tywnych opinii i uwag. Tego typu zmian oczekują sobie jedynie lobbyści cyfrowi a nie mieszkańcy, lobbyści lubią się wypowiadać za mieszkańców czego oni chcą/życzą sobie nie znając za nic ich preferencji i mając je w głębokim poważaniu, panuje zaś nieludzka zasada "takie czasy" "postęp to postęp" "społeczeństwo się zmienia" "oczekuje innowacji". Bzdury i brednie. "Tak, to będzie ten kierunek, w którym będziemy zmierzać" - wypadałoby to wpierw szeroko skonsultować z mieszkańcami, a nie metodą "po ciemku i z zaskoczenia" wdrożyć i postawić przed faktem dokonanym wzruszając ramionami. "Ja bym chciała, żeby w urzędzie było mniej patentów," - ale czy inni chcą? powątpiewam, dla ludzi tradycyjna forma jest wygodna i wcale nieuciążliwa. "wiele spraw załatwianych byłoby szybciej" - dla urzędników owszem byłoby to przyspieszenie, kosztem redukcji pracy, bowiem obowiązki urzędnicze przeszłyby pośrednio na obywateli - to jest cwaniactwo cyfryzacji administracji, zabawa z systemami informatycznymi przeszłaby na obywateli, a tym samym zwiększyłaby się zależność od urządzenia elektronicznego oraz od dostępu do sieci - "wspaniałe" społeczeństwo informacyjne/cyfrowe robiące z ludzi niewolników.  rozwiń


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!