Ruszyły przygotowania do budowy fabryki Izery w Jaworznie

- Podczas rozpoczętej we wtorek w Jaworznie szóstej edycji International Automotive Business Meeting członek zarządu spółki ds. finansów Sławomir Bekier potwierdził, że budowa fabryki polskiego samochodu elektrycznego ma rozpocząć się na początku 2024 r.
- Pierwsze egzemplarze Izery mają zjechać z linii produkcyjnej pod koniec roku 2025.
- Według założeń w pierwszym etapie zabudowania fabryki zajmą ok. 170 tys. m kw. - powstaną spawalnia, lakiernia i wydział montażu, a roczna zdolność produkcyjna fabryki osiągnie ok. 100 tys. aut.
"W kolejnym etapie, wraz z rozwojem rynku i sprzedaży, zakład będzie rozbudowywany - m.in. wybudowana zostanie tłocznia, a zdolność zakładu to będzie 200 tys. sztuk samochodów na rok" - poinformował członek zarządu ElectroMobility Poland.
Prace projektowe są w roku. Inwestorem zastępczym, przygotowującym budowę fabryki, jest firma Prochem.
"Szereg prac już zostało wykonanych: powstał layout funkcjonalny zakładu, zastały zaprojektowane przebiegi produkcyjne i logistyczne, co jest istotne z punktu widzenia późniejszych kosztów utrzymania i realizacji produkcji. Został opracowany projekt zagospodarowania terenu, zakład został również zaprojektowany w modelu 3d. Została wykonana dokumentacja geologiczna; w tej chwili prowadzimy rozmowy w zakresie udostępnienia mediów dla zakładu" - wyliczał Sławomir Bekier.
"W tej chwili chcemy do końca roku ogłosić listę generalnych wykonawców - to jest szansa dla firm z regionu (woj. śląskiego - PAP), z racji tego, że razem z inwestorem zastępczym, Prochemem, mogą wziąć udział w budowie zakładu i obiektów związanych z jego infrastrukturą" - powiedział Bekier.
Współpraca z partnerami technologicznymi w kraju i poza jego granicami
Mówiąc o zasadach współpracy z dostawcami komponentów, przedstawiciel ElectroMobility Poland wyjaśnił, że w pierwszym etapie elementy platformy będą w większości pozyskiwane wspólnie z partnerem technologicznym Geely, co pozwoli uzyskać korzystniejsze warunki handlowe. W dalszej przyszłości również części platformy mogą powstawać w Polsce.
"Właściwie już prowadzimy prace nad lokalizacją także elementów platformy tak, aby były one produkowane lokalnie, natomiast jest to proces czasochłonny, wymagający większych nakładów badawczo-rozwojowych. Jednak w dalszym kroku również platforma będzie lokalizowana w Polsce" - zapowiedział Bekier.
Elementy nadwozia Izery będą produkowane w Jaworznie
Od początku lokalnie mają powstawać elementy nadwozia Izery.
"Strategia zakłada ich lokalizację tutaj - czyli na Śląsku, w woj. śląskim, w Polsce, generalnie w Europie; i to lokalizację w krótkim terminie - to znaczy, że od momentu uruchomienia produkcji, czyli tzw. job one, wszystkie te elementy będą pochodzić stąd" - zapewnił w Jaworznie przedstawiciel spółki odpowiedzialnej za projekt stworzenia Izery.
Obecnie w bazie potencjalnych dostawców jest już ok. 250 firm.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.