PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Administracja nie uniknie e-faktur. Nowy obowiązek od kwietnia

  • Tomasz Klyta    15 stycznia 2019 - 14:18
Administracja nie uniknie e-faktur. Nowy obowiązek od kwietnia
Dyrektywa dotycząca e - faktur wejdzie w życie w kwietniu 2019 r. (fot. Pixabay)

Kwiecień 2019 r. będzie miesiącem wejścia w życie dyrektywy Komisji Europejskiej, dotyczącej obowiązkowego przyjmowania e-faktur w administracji publicznej. Oznacza to, że urzędy, samorządy i instytucje państwowe będą musiały odbierać, przetwarzać oraz archiwizować dokumenty w formie elektronicznej.




  • W Polsce trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF).
  • Narzędzie będzie służyło do zautomatyzowanej wymiany rozliczeń.

Obecnie, testową wersję PEF można wypróbować pod adresem: efaktura.gov.pl. To przedsiębiorca będzie mógł wybrać, czy chce przesłać dokumenty za pośrednictwem strony internetowej, czy też przez oprogramowanie, które można zainstalować na dysku twardym komputera. PEF kosztował 34 mln zł z czego 29 mln zł pochodzi z funduszy europejskich. 

Czytaj także: Elektroniczne faktury w zamówieniach publicznych. Sejm przyjął ustaw

- Początkowo obowiązek wystawiania jednolitych e-faktur planowano nałożyć również na wykonawców zamówień publicznych. Z tego założenia ustawodawca jednak się wycofał, a więc dla dostawców i wykonawców prac stosowanie nowych e-faktur pozostanie całkowicie dobrowolne. Liczymy jednak, że dostosowanie systemów tych podmiotów do przesyłania e-faktur w konsekwencji przyczyni się do wzrostu popularności dokumentowania transakcji fakturami ustrukturyzowanymi. To powinno zmobilizować polski biznes do rozliczeń w formie elektronicznej – uważa Tomasz Kuciel, prezes spółki Edison, będącego częścią konsorcjum PEF Expert - brokera rządowej Platformy Elektronicznego Fakturowania.

Dla administracji będzie obowiązywał obowiązek przyjmowania e-faktur. 

Czytaj także: Cyfryzacja w administracji publicznej przyspiesza

Automatyczne przetwarzanie faktur będzie w Polsce dotyczyć ustawy Prawo zamówień publicznych, ustawie o partnerstwie publiczno - prywatnym i w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane. Wyjątkiem będą zamówienia objęte tajnością (np. ze względu na ochronę bezpieczeństwa państwa). E - faktury będą mogły być także stosowane w przypadku małych zamówień publicznych, których wartość nie przekroczy kwoty 30 tys. euro, jednak w ich przypadku można wyłączyć stosowanie rozliczania elektronicznego w umowie. 

Skandynawia daje przykład. Jak reszta Europy?

W Szwecji e-fakturowanie jest powszechne od prawie 20 lat. System ciągle podlega jednak rozbudowie. W kwietniu 2019 r. obowiązkiem stanie się elektroniczne fakturowanie w formacie B2G (Business To Government). Podobny nakaz fakturowania, obowiązuje już od połowy 2018 r. we Włoszech. 

W Portugalii od 1 stycznia 2019 roku automatycznie przetwarzane faktury są już obowiązkiem w administracji publicznej. Dostawcy są zobowiązani do przesyłania rozliczeń w takiej postaci na poziomie centralnym i regionalnym. W Niemczech pod koniec 2018 roku rząd opracował harmonogram wprowadzenia systemu PEPPOL na poziomie federalnym, regionalnym i lokalnym. 

Wielka Brytania zmaga się z trudnościami Brexitu, ale pracuje też nad udoskonaleniem elektronicznego systemu zwrotu podatku VAT. Od 1 kwietnia 2019 roku przedsiębiorcy osiągający na fakturach dochód powyżej 85 tys. funtów będą musieli archiwizować swoje księgi w formacie cyfrowym oraz przesyłać je drogą elektroniczną do Urzędu Skarbowego. Taki raport należy dostarczać co kwartał.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.