PARTNER PORTALU
  • BGK

Białe plamy powoli znikają. Nowe technologie docierają także na wieś

  • PAP/AT    15 grudnia 2019 - 18:14
Białe plamy powoli znikają. Nowe technologie docierają także na wieś
Płatność bezgotówkowa jest odnotowana w ponad 42 proc. badanych wsi i miasteczek (fot. shutterstock)

Rosnąca popularność nowoczesnych form płatności jest wprawdzie szczególnie widoczna w dużych miastach jednak w przypadku gmin wiejskich i mniejszych miejscowości dynamika rozwoju obrotu bezgotówkowego stopniowo wzrasta - wynika z badania „Białe plamy w akceptacji kart płatniczych a wykluczenie finansowe”.




 

  • Rosnąca popularność nowoczesnych form płatności jest szczególnie widoczna w dużych miastach, ale też na wsiach dynamika rozwoju obrotu bezgotówkowego stopniowo rośnie - wynika z badania „Białe plamy w akceptacji kart płatniczych a wykluczenie finansowe”.
  • Płatność bezgotówkowa jest odnotowana w ponad 42 proc. badanych wsi i miasteczek - wynika z raportu.
  • W całej Polsce zostało zainstalowanych już ponad 230 tys. terminali, z czego aż 65 proc. znajduje się właśnie w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców - wskazał dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Jak dodano, "sama możliwość płatności bezgotówkowych jest odnotowana w ponad 42 proc. badanych wsi i miasteczek, co jest wzrostem w stosunku do ubiegłego roku o ponad 1 punkt procentowy".

Z badania, opublikowanego przy okazji kampanii informacyjnej "Warto Bezgotówkowo", wynika, że w małych miejscowościach, pomimo pewnych ograniczeń infrastrukturalnych, są punkty usługowe, w których "luki w akceptacji płatności są niewielkie". Dotyczy to zwłaszcza stacji paliw (96 proc. dostępności), aptek (91 proc.) oraz supermarketów (90 proc.).

Analiza przygotowywana przez badawczy pod kierunkiem dr Agnieszki Huterskiej z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) jest oparta o badanie przedsiębiorców prowadzących punkty handlowe na obszarach wiejskich. Z przeprowadzonych we wrześniu 2019 roku we współpracy z WIB badań wynika też, że pomimo wzrostu popularności płatności bezgotówkowych, wciąż istnieją w Polsce tzw. białe plamy płatnicze. "To na ogół wsie o średniej liczbie ludności - wystarczająco duże, żeby miały punkty handlowo-usługowe, ale prawdopodobnie zbyt małe, by liczba klientów i transakcji zachęcała do inwestowania w terminale płatnicze" - czytamy.

Czytaj też: Nowe biznesy i technologie. Miasto sprzyja, płaci, ale i korzysta

Według ankietowanych przedsiębiorców "przekonanie o wysokich kosztach prowizji pobieranej od akceptacji płatności bezgotówkowych" (34 proc. wskazań) to jedna z głównych przyczyn braku akceptacji płatności bezgotówkowych. Właściciele firm są ponadto zdania, że skala ich działania jest zbyt mała, zarówno w odniesieniu do małej liczby klientów (32 proc. wskazań), jak i obrotów (28 proc.), by wprowadzenie takich rozwiązań było dla nich opłacalne. Wśród przyczyn finansowych braku akceptacji płatności bezgotówkowych wskazują też na potencjalne wysokie koszty utrzymania terminala płatniczego (27 proc.).

Jednocześnie blisko 80 proc. Polaków za najbardziej preferowaną formę płatności uważa kartę płatniczą, bankowość internetową lub płatność innym urządzeniem (np. telefonem lub zegarkiem). "Dlatego tym, co mogłoby zachęcić przedsiębiorców prowadzących działalność na terenach wiejskich do akceptacji kart, jest przede wszystkim duża liczba klientów domagających się możliwości skorzystania tego typu płatności (70 proc. wskazań)" - napisali autorzy badania. Ważnym argumentem mogłoby być również rozpoczęcie przyjmowania płatności kartą przez bezpośrednią konkurencję (31 proc.) lub brak prowizji od transakcji (27 proc.) - dodali.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • 876yui, 2019-12-16 13:24:16

    Zastanówcie się dlaczego promują płatności bezgotówkowe... Żeby mieć pełną kontrole nad wami i tym co robicie!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.