PARTNER PORTALU
  • BGK

Boni: Proces elektronizacji usług musi być procesem "depapieryzacji"

  • Bartosz Dyląg    20 maja 2014 - 11:20
Boni: Proces elektronizacji usług musi być  procesem "depapieryzacji"

Uproszczenie usług administracyjnych oznacza, że będą zorientowane na prostotę wobec użytkownika - uważa Michał Boni, były minister administracji i cyfryzacji.




Ma pan pomagać Ukraińcom we wdrażaniu europejskich norm dotyczących cyfryzacji. Dlaczego chcą skorzystać właśnie z polskich doświadczeń w zakresie cyfryzacji?

Michał Boni: Ukraina chce dobrze przygotować się do wejścia do Unii Europejskiej, dlatego chce, by rozwiązania w tej dziedzinie były dostosowane do standardów unijnych. W połowie kwietnia spotkałem się z przedstawicielami ministerstw i instytucji publicznych odpowiedzialnymi za cyfryzację tego kraju. Pojawiła się tam propozycja, by Polska pomogła Ukrainie we wdrażaniu europejskich norm dotyczących cyfryzacji i cyberbezpieczeństwa.

Jaka jest sytuacja Ukrainy w dziedzinie cyfryzacji?

– Ukraina ma w tym zakresie doświadczenia negatywne, które przez wiele lat były naszym udziałem i zmieniły się dopiero 2 – 3 lata temu. Mam na myśli brak koordynacji. Różne instytucje podejmują działania informatyzacyjne na własną rękę, jednak odbywa się to bez szerszego spojrzenia.

Wiecie, jak to zmienić?

– Rozmowa z grupą przedstawicieli różnych instytucji ukraińskich, które teraz nastawione są na kompleksową informatyzację i cyfryzację, dotyczyła tego, jak widzieć i robić to całościowo. Oznacza to, że na te procesy nie trzeba patrzeć przez pryzmat robienia takich czy innych zakupów, to jest wtórne. Ważne jest wyobrażenie sobie, jakie usługi może świadczyć państwo i jaka jest jego rola w procesach cyfryzacyjnych.

W trakcie wspomnianego spotkania doszło do dyskusji, której efektem było wiele wniosków. Przede wszystkim w czasach współczesnych trzeba zadbać o dostęp do szerokopasmowego i szybkiego internetu. Szybkiego, bo to pozwala szerzej korzystać z różnych usług internetowych.

Po drugie doprowadziło nas to do wspólnego przekonania, że trzeba rozwijać usługi i treści, mam tu na myśli większy dostęp do różnego rodzaju zasobów. Chodzi na przykład o otwieranie zasobów publicznych, ułatwienie dostępu do kultury, edukacji i nauki.

Jak ma wyglądać upraszczanie usług administracyjnych?

– To także ważna sprawa, bo dzięki niej administracja może lepiej służyć obywatelom. Przede wszystkim uproszczenie tych usług oznacza, że będą zorientowane na prostotę wobec użytkownika. Jest to podstawowy element działań. W praktyce oznacza to, by jak najmniej wymagać od obywateli przedkładania różnego rodzaju zaświadczeń i papierów, bo proces elektronizacji usług musi być procesem „depapieryzacji".

By to wszystko było możliwe, trzeba mieć platformę integrującą różne rejestry.

Trzecim elementem procesu cyfryzacji jest zwiększanie umiejętności i kompetencji cyfrowych mieszkańców Ukrainy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • tasmak, 2014-05-21 16:54:22

    Do Kudryk: masz jakieś wyssane z palca informacje, boni kojarzy mi się raczej ze zwalaczaniem korupcji po tym jak przyszedł do ministerstwa
  • frank, 2014-05-20 23:06:08

    Niech ktoś spróbuje z e-puapem cokolwiek załatwić. Można zrujnować sobie tylko nerwy i czas. Czysta fikcja i mega partactwo informatyczne . Mam wrażenie że wszystko co Państwowe - jest do bani !!!
  • frank, 2014-05-20 23:01:22

    Do Szary Obywatel: < jak tak czyta jak pisze to kondolencje, ......ale faktycznie sporo urzędników a też sędziów wstawiają takie knoty jakby im zależało by pozostać niezrozumianymi, mają z tym problem nawet prawnicy



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.