PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

CEPiK pod lupą. W którym mieście rejestruje się najwięcej starych aut?

  • Michał Wroński    19 lipca 2019 - 17:25
CEPiK pod lupą. W którym mieście rejestruje się najwięcej starych aut?
Stare pojazdy do naszego kraju trafiły głównie ze Stanów Zjednoczonych (fot. pixabay.com)

Dziewięć aut z roku 1942 we Wrocławiu, siedem z 1950 w Poznaniu i jedenaście z rocznika 1951 w Warszawie – tego wszystkiego dowiedzieli się urzędnicy Ministerstwa Cyfryzacji przeglądając Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców. Jak wynika z zasobów tej bazy Polacy sprowadzają do kraju stare auta głównie ze Stanów Zjednoczonych, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Francji.




Ponad 62 miliony razy w ciągu pierwszego półrocza Polacy sprawdzali historię pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Do bazy tej postanowili też zajrzeć urzędnicy resortu cyfryzacji.

Sprawdzili blisko 2 tysiące najstarszych pojazdów, jakie w ostatnich 10 latach zostały po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski. Wnioski? Okazuje się, że stare maszyny do naszego kraju trafiły głównie ze Stanów Zjednoczonych (370), Ukrainy (151), Wielkiej Brytanii (139) i Francji (124). Z Niemiec, skąd Polacy generalnie sprowadzili w ostatniej dekadzie najwięcej samochodów (aż 5,5 mln) do kraju trafiło „jedynie” 120 klasyków.

Czytaj: W tych miastach zarejestrowano najwięcej pojazdów

Najczęściej miejscem docelowym oldtimerów była Warszawa. Jak podaje MC w ciągu ponad 10 lat w stolicy zarejestrowano 138 pojazdów. Dalej w tym zestawieniu znalazły się Wrocław (64), Poznań (51), Gdynia (42) i Kraków (38). Jeśli idzie o najbardziej rozchwytywane roczniki, to w stolicy najmodniejsze okazały się maszyny wyprodukowane w 1951 roku – jest ich 11. We Wrocławiu zarejestrowano dziewięć aut z 1942, w Poznaniu siedem z 1950, w Gdyni pięć z 1943, a w Krakowie cztery z 1948.

Czytaj: Po Polsce jeździ już ponad 6 tys. samochodów na prąd

Jeśli idzie o wiekowe rekordy, to dwoma najstarszymi, zarejestrowanymi w ciągu ostatnich 10 lat pojazdami, są pochodzące z 1902 i 1903 roku samochody marki Rambler. DO CEPIK-u w tym czasie trafiły też m.in.: amerykański Maxwell AB z 1911 r., brytyjski motocykl Levis Popular z 1919 r., legendarny Harley-Davidson (jeden z 1920 r., drugi – z 1923 r.), wielozadaniowy gąsienicowy pojazd NSU-Kettenkrad Sd.Kfz. 2 z 1944 r., ciągnik kołowy Lanz Bulldog z 1930 r., wóz strażacki American LaFrance 75 z 1915 r. oraz Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r., wojskowa sanitarka Dodge WC-54 z 1943, czy równie wiekowy powojskowy pojazd typu scout Daimler Dingo. Wśród autobusów rekordzistami są: amerykański Rugby L z 1929 r. wyprodukowany przez Durant Motor (maszyna należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie), Krupp LD 2,5 H z 1938 r., wyprodukowany w Essen w zakładach Friedricha Kruppa oraz 68-letni francuski Chausson AH-48.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.