PARTNER PORTALU

"Cyfrowy urząd" powstanie na Podlasiu

    PAP    5 lutego 2011 - 10:15
"Cyfrowy urząd" powstanie na Podlasiu

31 mln zł ma kosztować projekt "Cyfrowy urząd', który dzięki unijnej dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego realizuje Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku.




Projekt "Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja rządowa" jest jednym z największych i strategicznych przedsięwzięć z dziedziny społeczeństwa informacyjnego w regionie realizowanych dzięki środkom z UE. 

W ramach projektu ma powstać cyfrowa platforma do obsługi administracji oraz interesantów. Chodzi zarówno o wewnętrzną komunikację elektroniczną w poszczególnych urzędach, jak i o elektroniczny obieg dokumentów pomiędzy urzędami. Wszystko to ma służyć docelowo rezygnacji z dokumentów papierowych wszędzie tam, gdzie pozwala na to prawo. "Trzeba ze sobą skomunikować urzędy tak, żeby nie trzeba było biegać z papierami" - powiedział Mariusz Madejczyk, szef biura informatyki i rozwoju systemów teleinformatycznych Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Ruszają prace nad systemem informatycznym cyfrowego urzędu. Będzie je prowadzić wyłoniona właśnie w przetargu firma CT Partners S.A. z Warszawy - poinformował Madejczyk. Koncepcja i projekt techniczny ma być gotowy w maju, latem ma być ogłoszonych 5 przetargów, które wyłonią m.in. wykonawców systemu i dostawców sprzętu (m.in. komputery, serwerownie, światłowody). Zanim system zostanie wdrożony, urzędnicy i klienci administracji przeprowadzą praktyczne testy na jego prototypie.

W ramach projektu mają powstać dwa systemy: e-Administracja (wartość ok. 24 mln zł) i e-Bezpieczeństwo (ok. 8 mln zł, system wspomagający zarządzenie bezpieczeństwem województwa podlaskiego). (Czytaj też: Telepraca w marszałkowskim)

Część projektu dotycząca e-administracji ma być spójna z autorskim systemem informatycznym, jaki opracowali informatycy z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Urząd przez cały 2010 rok był jednym z dwóch urzędów wojewódzkich w Polsce, które pilotażowo wdrażały w instrukcję kancelaryjną, czyli rozporządzenia premiera, dające urzędom możliwość załatwiania niektórych spraw tylko elektronicznie. Instrukcja obowiązuje od stycznia 2011 r.

Projekt "Cyfrowy urząd" ma potrwać do końca czerwca 2013 roku. Urząd realizuje go wraz z dziewiętnastoma urzędami i instytucjami administracji rządowej województwa podlaskiego. To m.in. Izba Skarbowa, Izba Celna, policja, straż pożarna, służby weterynaryjne, inspekcje sanitarna i handlowa, ochrony środowiska, konserwator zabytków, inspektorat transportu drogowego, straż rybacka.

Madejczyk przypomina, że interesanci urzędów mogą od kilku lat zgłaszać swoje sprawy do urzędów drogą elektroniczną. Taką możliwość dały wprowadzone ustawy o podpisie elektronicznym oraz ustawa o informatyzacji. Nie wszystkie jednak sprawy mogą być tą drogą załatwione w całości ze względu na wiele przepisów szczególnych.

Obecnie połowa z sześciuset typów spraw, jakimi zajmuje się urząd wojewódzki, jest załatwiana tylko drogą elektroniczną. Urząd ocenia, że to bardzo dużo. W systemie widać każdą sprawę, łatwo można kontrolować sposób i czas jej załatwiania. Czas i jakość prowadzonego postępowania administracyjnego są ważne dla interesantów. "System mobilizuje też urzędników, bezwzględnie rozliczając z każdej dokonanej czynności" - mówi Madejczyk.

Tylko elektronicznie załatwiane są np. skargi i wnioski, czy też dostęp do informacji publicznej na wniosek składany do urzędu. Papierowo natomiast załatwiane są np. sprawy kadrowe, sprawy obywatelskie, np. nabywanie prawa do osiedlenia się przez cudzoziemców, czy też wydawanie paszportów, ze względu na przepisy szczególne lub też konieczność osobistego stawiennictwa.

Madejczyk powiedział, że największy problem we wdrażaniu systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w urzędzie stanowi mentalność urzędników, którym ciężko przestawić się z tradycyjnej formy załatwiania spraw na elektroniczną, "bez papierów".

Ocenił, że społeczeństwo wie o e-administracji, ale jeszcze niewielki procent osób z niej korzysta, bo drogo - około 300 zł - trzeba zapłacić za wyrobienie podpisu elektronicznego (tak zwany podpis kwalifikowany). Według Madejczyka sytuację mogą m.in. zmienić np. nowe dowody osobiste z uaktywnionymi na chipie podpisami, które będą wydawane od lipca 2011 r. Za pomocą tego nowego dokumentu będzie można składać podpis na elektronicznych dokumentach, bez dodatkowych opłat. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!