PARTNERZY PORTALU

Cyfryzacja i inwentaryzacja wsparciem polityki przestrzennej miasta

  • AW    30 kwietnia 2020 - 17:13
Cyfryzacja i inwentaryzacja wsparciem polityki przestrzennej miasta
Jednym z celów sytemu i całego projektu było zwiększenie dostępu do danych planistycznych i e-usług dla przedsiębiorców, obywateli, przedstawicieli administracji publicznej (fot.pixabay)

Cyfryzacja danych planistycznych oraz informatyzacja procedur administracyjnych, to ważne elementy kompleksowej i zintegrowanej polityki przestrzennej. Miasto Gliwice, które w ramach projektu unijnego wdrożyło taki system, dzieli się doświadczeniami.




  • Gliwice prawie w stu procentach pokryte są planami miejscowymi. - Przed cyfryzacją plany miejscowe były dostępne w formie papierowej, co najwyżej zeskanowanych rysunków - wyjaśnia naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego.
  • Cyfryzacja dokumentów planistycznych, wykonanie i wdrożenie rozwiązania informatycznego w zakresie procedur planistycznych, inwentaryzacja obiektów zabytkowych oraz wiele innych - to lista działań, które urząd zrealizował w ramach projektu unijnego. pn. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych w zakresie dostępu do danych i procedur planistycznych w Urzędzie Miejskim w Gliwicach.
  • Całkowita wartość projektu wyniosła 2 254 663,27 zł (wartość dofinansowania: 1 794 131,85 zł).

Gliwice prawie w stu procentach pokryte są planami miejscowymi. Jest ich aż 90 (obowiązujących i archiwalnych).

- Przed cyfryzacją plany miejscowe były dostępne w formie papierowej, co najwyżej zeskanowanych rysunków. Były sporządzone przez różnych wykonawców, w różnej technologii, na różnych podkładach mapowych i w różnych standardach - wyjaśnia Iwona Pylypenko-Wilk, naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego.

Wobec zróżnicowanej jakości dokumentów planistycznych utworzenie spójnej planistycznej bazy danych było zadaniem priorytetowym. To jeden z ważniejszych etapów integracji miejskich procesów strategicznych i zarządczych w obszarze planowania przestrzennego. 

Optymalizacja procedur i zwiększony dostęp do danych

Urząd Miejski w Gliwicach, zanim przystąpił do prac wdrożeniowych, wskazał kilka kluczowych problemów, wymagających rozwiązania w obszarze polityki przestrzennej miasta. Wśród nich znalazł się m.in. brak jednolitej, zintegrowanej i zgodnej ze standardami technicznymi i prawnymi bazy danych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP).

- Problemem był też nieoptymalny czas realizowania spraw, które wymagały wydania informacji o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – mówi Iwona Pylypenko-Wilk.

Na liście wyzwań w sferze informacji planistycznych pojawiło się również dostosowanie do potrzeb pracowników urzędu narzędzi informatycznych, które pozwolą na bardziej efektywną realizację procedur planistycznych oraz lepsze wykorzystanie danych przestrzennych.

- Jednym z celów sytemu i całego projektu było zwiększenie dostępu do danych planistycznych i e-usług dla przedsiębiorców, obywateli, przedstawicieli administracji publicznej, a także osób niepełnosprawnych – tłumaczy pani naczelnik.

- Cyfryzacja oraz ujednolicenie graficznej i tekstowej części obowiązujących planów zagospodarowania przestrzennego, oprócz niewątpliwego waloru prostszego rozumienia i jednolitej interpretacji zapisów, pozwala na szybkie reagowanie i w zależności od potrzeb szybkie zmiany całych planów lub ich części. Dzięki wdrożeniu systemu udało nam się przeorganizować i zoptymalizować pracę wydziału. Z początkiem 2019 r. powstała w naszym urzędzie pracownia urbanistyczna, jako jeden z referatów wydziału. Dzięki temu wszystkie dokumenty planistyczne projektujemy sami w oparciu o wypracowany, spójny standard - mówi Adam Neumann, prezydent Gliwic.

Dzięki wdrożeniu modułu do automatycznego tworzenia dokumentów z planów miejscowych miasto zwiększyło również efektywność wydawania wypisów, wyrysów i zaświadczeń. Dokumenty te przygotowuje mniej osób, w krótszym niż przed realizacją projektu czasie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!