PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Cyfryzacja wkracza do sądów. Sprawy administracyjne - elektronicznie

  • Bogdan Bugdalski    10 kwietnia 2019 - 18:40
Cyfryzacja wkracza do sądów. Sprawy administracyjne - elektronicznie
Do sądu administracyjnego wyślesz dokumenty poprzez system teleinformatyczny, ale póki co rozprawa odbędzie się w sposób tradycyjny (fot. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie)

Jest wysoce prawdopodobne, że już w czerwcu strony postępowania w sprawach administracyjnych będą mogły posługiwać się dokumentami elektronicznymi i będą one tak samo ważne, jak te złożone w formie papierowej. Wystarczy, że się zalogują w systemie teleinformatycznym sądu. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw, który wprowadza taką możliwość, ma być procedowany w Sejmie na posiedzeniu 11 kwietnia.




  • Projektowana ustawa umożliwi pełne wdrożenie systemu teleinformatycznego do obsługi postępowania sądowoadministracyjnego.  
  • Zmiany w przepisach o postępowaniu przed sądami administracyjnymi to kontynuacja cyfryzacji wymiaru sprawiedliwości – wymóg rozwoju cywilizacyjnego.
  • Zmiany, które mają wejść w życie już 31 maja br., ułatwią życie nie tylko stronom postępowania, ich przedstawicielom i pełnomocnikom, ale również sądom, wpływając na efektywność pracy sądu i czas trwania postępowania.

 

„Zasadniczym celem projektu ustawy jest dostosowanie przepisów ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi do wymogów wynikających z informatyzacji w zakresie niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania elektronicznego postępowania sądowoadministracyjnego” – czytamy w uzasadnieniu do projektu o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw, który już jutro (11.04) ma być rozpatrywany przez Sejm. Oznacza to ni mniej, ni więcej tylko tyle, że do postępowania przed sądami administracyjnymi wkracza informatyzacja, a dokumenty elektroniczne stają się tak samo ważne, jak i te mające postać papierową.   

Po co ta zmiana?

W uzasadnieniu podkreślono, że informatyzacja działalności podmiotów publicznych jest procesem koniecznym, determinującym rozwój nowoczesnego państwa. W krajowym porządku prawnym została ona zapoczątkowana ustawą z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a następnie znacząco rozwinięta nowelizacją z 10 stycznia 2014 r. To w tym akcie prawnym do procedury sądowej wprowadzono szereg przepisów umożliwiających stosowanie cyfrowych rozwiązań. Nowa ustawa doprecyzowuje je i uzupełnia. Dzięki niej możliwe będzie wykorzystanie systemu teleinformatycznego, który ma objąć wszystkie sądy administracyjne w Polsce.

- System pozwoli stronom i uczestnikom postępowania m.in. na korzystanie z elektronicznej komunikacji z sądem, samym zaś sądom na prowadzenie akt w postaci elektronicznej, co nie tylko wpłynie na efektywność ich pracy, ale i optymalizację kosztową – argumentowała Wanda Buk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, na wspólnym posiedzeniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii w dniu 2.04. br. Komisje projekt przyjęły i postanowiły przedłożyć go Sejmowi.

- Wbrew pozorom nie było ciężko, nad kilkoma kwestiami dyskutowaliśmy trochę dłużej, żeby doprecyzować wątpliwości związane z redakcją tego projektu, natomiast jego ogólne założenia nie budziły żadnych wątpliwości – komentowała przebieg posiedzenia minister Buk.

Co zmienia nowelizacja?

Przede wszystkim zapewni obywatelom i instytucjom możliwość bezpiecznego wykonywania różnych czynności procesowych w systemie teleinformatycznym oraz ujednolicenie systemu prawnego związanego z informatyzacją postępowania administracyjnego z rozwiązaniami stosowanymi i obowiązującymi już w postępowaniu cywilnym – tłumaczy Wanda Buk.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Pracownik, 2019-04-11 10:49:14

    Szkoda tylko, że pracownicy tychże sądów będą, w sposób niezgodny z przepisami RODO, posługiwać się podpisami kwalifikowanymi udostępniając stronom postępowania swój numer PESEL, nr dowodu osobistego lub numer paszportu. Ale kto by myślał o zwykłych pracownikach.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.