PARTNER PORTALU
  • BGK

E-administracja działa coraz lepiej

  • PAP    5 sierpnia 2013 - 10:27
E-administracja działa coraz lepiej

Administracja elektroniczna w UE działa coraz lepiej, ale obywatele oczekują więcej - uważa Komisja Europejska. Celem do 2015 r. jest, by połowa obywateli UE i 80 proc. firm korzystało z e-administracji. Kraje mogą wspierać jej rozwój z unijnych funduszy.




Według danych KE, obecnie blisko połowa obywateli UE (46 proc.) posługuje się internetem, aby znaleźć pracę, skorzystać z biblioteki publicznej, złożyć deklarację podatkową, zgłosić narodziny dziecka, złożyć wniosek o paszport lub skorzystać z innych usług administracji elektronicznej. 80 proc. obywateli twierdzi, że usługi publiczne on-line pozwalają zaoszczędzić czas, 76 proc. docenia ich wygodę i elastyczność, a 62 proc. twierdzi, że dzięki nim wydaje mniej pieniędzy.

Od grudnia 2010 r. KE i władze państw członkowskich pracowały nad rozszerzaniem i poprawą usług w ramach unijnego planu działań na rzecz e-administracji. KE przedstawi kolejne sprawozdanie z postępów przed końcem 2013 r.

Czytaj też: Jednolite wzory pism dla sprawnej e-administracji

Ze sprawozdania za 2012 r. wynika, że Polska jest w tyle, jeśli chodzi o odsetek obywateli używających internetu do kontaktów z administracją publiczną (ponad 30 proc.), podczas gdy w przypadku najbardziej zaawansowanych pod tym względem krajów odsetek ten wyniósł ok. 60 proc. (np. Dania, Wielka Brytania, Szwecja i Finlandia).

Polska znajduje się bliżej średniej pod względem dostępności przez internet takich usług jak szukanie pracy, zakładanie przedsiębiorstwa i zapisy na uczelnie (ponad 70 proc).

Według rankingu ONZ z 2012 r. W. Brytania jest trzecim najbardziej zaawansowanym krajem świata w zastosowaniu internetu przez rząd, ustępując miejsca tylko Korei Płd. i Holandii (Polska jest na 46. miejscu). Wspólna strona agend rządowych www.gov.uk zawiera informacje o świadczeniach, podatkach, oświacie, obywatelstwie, prawie jazdy itd. i sposobach komunikowania się z rządowymi agendami.

Zastosowanie technologii informatycznych pomyślane jest na Wyspach jako sposób na podniesienie jakości usług rządowych i zmniejszenie kosztów administracji. Dodatkowo e-administracja jest ważną gałęzią gospodarki i stanowi ok. 1 proc. brytyjskiego PKB (ok. 15 mld funtów rocznie). Dalszą ekspansję hamują m.in. obawy o zachowanie prywatności obywateli. Kontrowersje wywołują plany digitalizacji prywatnych zapisków lekarskich o pacjentach i powstawanie różnych, kolejnych baz danych.

W Szwecji liderem e-administracji jest fiskus, uważany za wzór do naśladowania dla innych jednostek administracji. Poprzez internet można m.in. rozliczyć się z podatku, zarejestrować działalność gospodarczą lub zgłosić miejsce pobytu (rodzaj zameldowania).

Komunikacja z urzędem jest możliwa dzięki e-legitymacji, programowi wgrywanemu do komputera, który potwierdza tożsamość użytkownika. E-legitymację można otrzymać bezpłatnie w banku, w którym dana osoba posiada internetowe konto, wówczas służy ona jednocześnie do operacji bankowych. Elektroniczny dowód tożsamości można też wyrobić u operatorów telefonii komórkowej.

W szwedzkim urzędzie skarbowym mniej skomplikowane czynności można wykonać bez potwierdzania tożsamości za pomocą e-legitymacji. Aby uzyskać papierowe zaświadczenie o miejscu zamieszkania lub stanie cywilnym, wystarczy wpisać na stronie internetowej swój numer osobisty (jak polski pesel). Dokument zostanie automatycznie wysłany tradycyjną pocztą. Elektroniczne legitymacje wykorzystują też: szwedzki odpowiednik polskiego ZUS oraz CSN, czyli urząd zajmujący się wypłatą zasiłków dla studentów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.