PARTNER PORTALU
  • BGK

E-korepondecja z urzędem będzie łatwiejsza

  • AT    13 września 2013 - 10:45
E-korepondecja z urzędem będzie łatwiejsza

- Załatwianie spraw urzędowych ma być prostsze. Dzięki zmianie ustawy o informatyzacji obywatele oszczędzą czas i pieniądze - bo więcej spraw będą mogli załatwić elektronicznie - informuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.




- Załatwianie tych spraw będzie też prostsze i szybsze - choć nie zawsze będzie mogło polegać na wysyłaniu maili. Oczywiście maila zawsze można wysłać - po to, by się np. o czymś poinformować. Ale złożenie podania, wysłanie pisma, załatwianie sprawy itd. nie może się tak odbywać - urząd musi mieć pewność, że wydaje potrzebne dokumenty właściwej osobie, że ta osoba ma szansę odebrać przesyłkę (m.in. dlatego, że bezpieczeństwo korespondencji gwarantuje państwo) itd - podaje MAC.

Po to został stworzony specjalny portal - elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP, epuap.gov.pl) - informuje resort. - Jeśli mamy w nim potwierdzone konto i podpis cyfrowy, to możemy załatwiać sprawy urzędowe: logujemy się do portalu i załatwiamy sprawę.

Czytaj też: E-usługi mają być wygodne i proste

- Podpis załatwia się w czasie jednej wizyty w urzędzie - w czasie której uprawniona osoba potwierdza w systemie, że „my to my". Podpis jest bezpłatny. Nazywa się „profilem zaufanym". Kiedy już mamy profil, możemy dzięki niemu przez internet założyć firmę, sprawdzić lub opłacić składki ZUS, czy np. zweryfikować dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym pojazdu - tłumaczy MAC.

Złożenie podpisu przypomina operację w banku przez internet - logujemy się, a do potwierdzenia naszej tożsamości (złożenia podpisu) używamy jednorazowego kodu autoryzacji (przychodzi na mail, a od marca tego roku - także SMS-em). Pismo z naszym e-podpisem trafia do właściwego urzędu, rozpoczynając procedurę załatwienia sprawy. To jest odpowiednik papierowej urzędowej korespondencji.

Jak informuje ministerstwo póki co jednak z profilu zaufanego korzysta tylko 150 tys. osób.

Nowelizacja ma pomóc to zmienić.

Po pierwsze - zdobycie e-podpisu na ePUAP-ie („profilu zaufanego") ma być łatwiejsze, bo usługę potwierdzenia, że „my to my", świadczyć będą nam także wybrane placówki pocztowe (nie tylko Poczty Polskiej, ale i innych operatorów pocztowych) oraz banki. Dziś „profil zaufany" można załatwić tylko w wybranych urzędach państwowych i samorządowych. Zatem o ten darmowy e-podpis będzie łatwiej.

Po drugie - jeśli rozpoczniemy już z urzędem e-korespondencję, to urząd będzie musiał nam odpowiedzieć tą samą drogą.

Jednak po to by stopniowo zrównywać drogę elektroniczną z papierową, potrzeba jest druga strona medalu: W przypadku papieru list jest uznany za prawidłowo doręczony, jeśli został dwukrotnie awizowany - nawet jeśli nie odbierzemy go z poczty. Dzięki temu praca urzędu nie jest sparaliżowana, jeśli odbiorca nie odbiera poczty (np. sprawy nie są przewlekane niepotrzebnie zwłaszcza jeśli obywateli-uczestników postępowania jest więcej niż jeden).

Nowelizacja wprowadzi więc przepisy o tym, kiedy można uznać, że e-pismo zostało doręczone, mimo że adresat go nie odebrał (nazywa się to „fikcją doręczeń"). W przypadku dokumentu w postaci elektronicznej doręczenie będzie uznane za skuteczne po upływie 14 dni od dnia wysłania pierwszego zawiadomienia o możliwości odebrania dokumentu elektronicznego na ePUAP (obywatel pismo do siebie odbiera się logując na ePUAP).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.