PARTNER PORTALU
  • BGK

E-urząd jednak nas pociąga

  • GK    3 stycznia 2013 - 10:20
E-urząd jednak nas pociąga

Polacy deklarują duże zainteresowanie usługami online. Aż 81 proc. chce składać przez internet podania i wnioski, a 61 proc. – zeznania podatkowe. Tylko 7 proc. nie wie, jakie sprawy w ogóle można załatwić drogą elektroniczną.




Według wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Informatycznego Marka Hołyńskiego, wykluczeniem cyfrowym powinniśmy już przestać zawracać sobie głowę, ponieważ w obecnej sytuacji jedynymi beneficjentami tego stanu są profesjonalne firmy, które walczą z tym problemem.

Czytaj też: E-administracja zyskuje na popularności

- Jeśli ktoś zobaczy, że jego sąsiad potrafi załatwić sprawy urzędowe bez konieczności wyjazdu na cały dzień do miasta powiatowego, to sam z własnej woli wyjdzie z potencjalnej grupy wykluczeniowej. Dlatego tak ważne jest rozwijanie serwisów w rodzaju ePUAP, upowszechnianie profilu zaufanego i innych form podpisu elektronicznego - wyjaśnia Marek Hołyński, dyrektor Instytutu Maszyn Matematycznych, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Czytaj też: Regionalne podziały społeczeństwa informacyjnego

Jak pokazuje opracowane przez zespół On Board PR Ecco Network, a zrealizowane przez Agencję Badania Rynku i Opinii SW Research badanie „Świadomość Polaków w rzeczywistości cyfrowej - szanse i bariery", Polacy wyrażają duże zainteresowanie usługami online.

 Aż 81 proc. chce mieć możliwość składania podań i wniosków przez internet, 73 proc. zasięgać informacji, jak można załatwić konkretną sprawę w urzędzie, a 61 proc. chciałoby składać zeznanie podatkowe. Tylko 7 proc. nie wie, jakie sprawy w ogóle można załatwić drogą elektroniczną.

Czytaj też: Internet w każdym domu? Tak chce MAC

Jednocześnie Polacy wskazują, że proces cyfryzacji powinien w pierwszej kolejności dotyczyć służby zdrowia i urzędów publicznych, bo właśnie z tymi instytucjami najczęściej mają do czynienia.

Choć umówienie wizyty do lekarza lub złożenie wniosku przez internet zajmuje mniej czasu niż osobiste odwiedziny w placówce lub telefon, to tylko 7 proc. ankietowanych załatwia zawsze swoje sprawy urzędowe z pomocą internetu. Jednocześnie 16 proc. Polaków w ogóle nie wykorzystuje sieci do kontaktów z urzędem.

Czytaj też: Szerokie pasmo regionów

Jako główne powody, przez które Polacy nie załatwiają spraw urzędowych online ankietowani podają brak wiedzy na temat, jakie sprawy mogą załatwić drogą elektroniczną (40 proc. wskazań) i jak to zrobić (31 proc.). Jedna piąta nie robi tego, gdyż boi się o bezpieczeństwo i poufność danych przekazywanych przez sieć. Co czwarty ankietowany chce załatwić sprawy w tradycyjny sposób, bo woli kontakt osobisty z urzędnikiem.

Jednocześnie aż 95 proc. chciałoby skorzystać z możliwości umówienia się na wizytę do lekarza, a 82 proc. - założyć internetową kartę pacjenta i skorzystać z e-recepty.

Prawie 70 proc. chciałoby skorzystać z konsultacji lekarskiej online, jednak ta usługa spotkała się również z największą niechęcią badanych, ponieważ jedna czwarta respondentów nie chciałaby z niej skorzystać.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • oliva, 2013-01-06 17:28:54

    właśnie to uczyniła
  • ŁUPEK, 2013-01-05 23:47:10

    TONI,SAM NA TO SOBIE ODPOWIEDZ !!!!
  • KAK, 2013-01-05 08:18:25

    "Tylko 7 proc. nie wie, jakie sprawy w ogóle można załatwić drogą elektroniczną." Jeżeli chodzi tylko o 7% - to czy jest to problem, któremu nadaje się taki rozgłos? No, a wypowiedź wceprezesa Polskiego Tow. Informatycznego nie daje tu jednoznacznej odpowiedzi? To jak to jest z tym &qu...ot;wykluczeniem cyfrowym" i analfabetami internetowymi? Kto ma racje, i komu wierzyć?  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.