PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

EEC: Smart city musi odpowiadać na potrzeby mieszkańców

  • Anna Trojanowska    13 maja 2014 - 00:02
EEC: Smart city musi odpowiadać na potrzeby mieszkańców

- Będziemy wdrażać coraz więcej nowinek technologicznych i coraz więcej ułatwień. Trzeba pamiętać w tym wszystkim, dla kogo one są wdrażane – mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.




W ostatnich latach koncepcja smart city wyznacza trendy w rozwoju miast na całym świecie. Jak informuje Przemysław Stangierski, partner A.T. Kearney, składa się na nią inteligentna infrastruktura, inteligentne zarządzanie i inteligentna komunikacja miejska.

- Wszystko to ma na celu przewidywać potrzeby mieszkańców – mówi Stangierski.

A jak to wygląda w praktyce?

Katowice postawiły na system bezpieczeństwa.

- Do tej pory bez obsługi ludzi nie dało się tego wykorzystywać dobrze systemu bezpieczeństwa. Dlatego wprowadzamy w mieście inteligentny system monitorowania  - mówi Piotr Uszok, prezydent Katowic. 

Samorząd zamierza wymienić analogowe kamery monitorujące i zastąpić je cyfrowymi. W ten sposób obraz będzie przetwarzany i przesyłany do odpowiednich zarządców danych miejsc, którzy będą mogli dzięki temu szybciej reagować.

Innymi inteligentnymi ułatwieniami są m.in. Śląska Karta Usług Publicznych czy inteligentne zarządzanie transportem.

-  Chodzi o gromadzenie danych wszystkich użytkowników komunikacji i stworzenie bazy, która pokaże, które linie są najbardziej obłożone dzięki czemu będziemy w stanie zareagować i poprawić usługi komunikacyjne. Ułatwi to też poruszanie się różnymi środkami komunikacji - wyjaśnia Uszok.

Wszystkie te ułatwienia mają być odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Bo jak mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku, smart city to przede wszystkim dostosowanie się do potrzeb mieszkańców, ale też do środowiska, które stawia kolejne wyzwania.

- Temu służą konkretne rozwiązania – mówi Truskolaski. Jako przykłady podaje, że w Białymstoku w trakcie realizacji jest zarządzanie ruchem miejskim, ponadto jest białostocka karta miejska, karta dużej rodziny czy system modernizacji oświetlenia.

- Takie smart city w praktyce to np. zdalne odczyty wodomierzy – mówi Truskolaski.

Jednak by wszystkie inteligentne rozwiązania były przydatne,konieczna jest komunikacja z mieszkańcami i odpowiadanie na ich potrzeby.

- Idea smart city polega na tym,by stworzyć takie technologie,z których mieszkańcy chcą i będą korzystać - mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

Prezydent tłumaczy, że w obecnych czasach bardzo często powtarza się, że ludzie dostosują się do panujących trendów, do nowych technologii. Jednak trzeba pamiętać, że społeczność stanowią także ludzie starsi, którzy niekoniecznie nadążają za nowinkami. Ponadto nie wszystkie nowe rozwiązania są potrzebne. Czasami może się bowiem okazać, że mieszkańcy zwyczajnie nie chcą korzystać z niektórych "udogodnień".

- Nwoczesne technologie mają być dla ludzi, a nie odwrotnie. Mją być dopasowane do mieszkańców, a nie mieszkańcy do nich - mówi Truskolaski.

Na komunikację z mieszkańcami zwraca też uwagę Marcin Wojdat, sekretarz Urzędu Miasta Warszawy

- Mieszkańcy to takie wyspecjalizowane receptory, które pokazują nam kierunek działania – mówi.

Dzięki takiej komunikacji udało się w Warszawie stworzyć System 19115 - numer telefonu, za pośrednictwem którego mieszkańcy mogą uzyskać m.in. informację,jak załatwić konkretną sprawę w urzędzie lub jakich dokumentów potrzebują, a także zgłosić sprawę wymagającą interwencji miejskiej. W ten sposób mieszkańcy mogą otrzymać potrzebne im informacje, a urząd dowiaduje się o konkretnych problemach, których sam często nie jest w stanie zdobyć.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Wojtek, 2014-05-19 14:32:36

    No proszę, smart city w Polsce nabiera coraz bardziej realnych kształtów. Faktycznie może to i lepiej, że jesteśmy trochę do tyłu - mamy skąd brać przykłady dobrych i skutecznych rozwiązań :)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.