PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Elektroniczny KRS bardziej wiarygodny

  • PAP    16 lipca 2014 - 08:41
Elektroniczny KRS bardziej wiarygodny

Oczyszczenie rejestru z tzw. podmiotów martwych, utworzenie platformy internetowej zawierającej wszystkie orzeczenia sądów rejestrowych i modyfikację zasady wynagradzania kuratorów przewiduje projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.




"Pod hasłem +rejestr bez fikcji+ pracujemy nad dużymi zmianami w KRS, które mają na celu zwiększenie wiarygodności danych zawartych w rejestrze, odciążenie sądów rejestrowych i zwiększenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego" - poinformowała sędzia Aneta Komenda z Ministerstwa Sprawiedliwości.

Projekt założeń do nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym jest obecnie na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych, a jego treść nie została jeszcze upubliczniona. Został on już jednak wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu.

Jednym z głównych problemów, jakie ma rozwiązać projekt, jest duża liczba tzw. martwych podmiotów w rejestrze.

"Chcemy, żeby w sytuacji podejrzenia, że dany podmiot wpisany KRS nie wykonuje obowiązków rejestrowych, nie prowadzi działalności i nie ma zbywalnego majątku, sąd rejestrowy wszczynał postępowanie, w ramach którego ustali, czy podmiot wykonuje działalność oraz ma zbywalny majątek. Jeśli odpowiedź na oba pytania będzie negatywna, sąd będzie mógł wykreślić podmiot z rejestru" - powiedziała sędzia Komenda.

W ramach prowadzonego postępowania sąd rejestrowy przeprowadzi "uproszczoną likwidację" podmiotu, ustalając np. w Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, rejestrze zastawów i urzędzie skarbowym, czy podmiot posiada majątek.

Informacja o wszczęciu postępowania przez sąd i jego ewentualnych skutkach będzie również podana do publicznej wiadomości, tak aby każdy zainteresowany mógł zgłosić do sądu przesłanki, które miałyby przemawiać przeciw wykreśleniu podmiotu z rejestru.

Oprócz "wyczyszczenia rejestru" zmiany mają doprowadzić także do odciążenia sądów. "Chodzi o to, żeby sądy nie prowadziły nieefektywnych postępowań przymuszających, gdy widać, że firma nie istnieje" - dodała Komenda.

Odciążeniu sądów ma też służyć planowane wprowadzenie w przyszłości obowiązku składania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną i ich automatyczna weryfikacja przez system.

"W lipcu, sierpniu i wrześniu sądy są zasypywane tysiącami tych sprawozdań, którymi muszą się zajmować. Chcemy zautomatyzować cały ten proces w taki sposób, że jeśli dany podmiot złoży właściwe dokumenty i właściwie je podpisze, to automatycznie zostanie dokonany wpis wzmianki do rejestru o złożeniu sprawozdania przez podmiot bez potrzeby analizy tego sprawozdania przez referenta. Dopiero, gdy system wyłapie jakieś niezgodności, to sprawa będzie rozpoznawana przez referenta" - tłumaczyła Komenda.

Dodatkowo, dzięki formie elektronicznej przesyłane dane znacznie łatwiej będzie można upubliczniać. "Planujemy stworzenie platformy internetowej, na której udostępniane będą wszystkie orzeczenia sądu rejestrowego. Jest to możliwe, gdyż akta i postępowanie rejestrowe mają jawny charakter" - mówiła przedstawicielka MS.

Platforma ma stanowić kolejny krok w informatyzacji całego procesu komunikacji z sądem. Jeszcze zanim zacznie ona funkcjonować, już w styczniu przyszłego roku przedsiębiorcy zyskają możliwość podpisywania sprawozdań finansowych, korzystając z profilu zaufanego ePUAP, na której zakładanie kont jest bezpłatne. Obecnie można to zrobić tylko przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.