PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

ePUAP2: Czekamy na sprawny system

  • Włodzimierz Kaleta    2 czerwca 2015 - 07:41
ePUAP2: Czekamy na sprawny system
Urząd Miasta Łodzi jest chwalony przez mieszkańców za szeroki zakres usług w systemie ePUAP, ale niewielu z tego korzysta. Fot.HuBar/CC BY-SA 2.5 via Wikimedia Commons

W 2014 r. Polacy załatwili przez internet 80 mln spraw urzędowych. W tym roku, jak twierdzi Iwona Wendel, wiceszefowa MIR, ma być ich jeszcze więcej.




Wszystko to m.in. dzięki planowanemu uruchomieniu platformy ePUAP2 w urzędach administracji publicznej, których informatyzacja jeszcze bardziej usprawni drogę do internetowego kontaktu zwrotnego między władzą i obywatelami. 

– Platforma ePUAP jest i działa. Obecnie dokonujemy jej modernizacji pod nazwą projektu ePUAP2. Trwają testy polegające głównie na integracji systemu z usługodawcami zewnętrznymi korzystającymi z ePUAP, przykładowo systemami Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją oraz innymi systemami dziedzinowymi z jednostek centralnych (PESEL czy Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) oraz samorządowych, takich m.in. jak System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej , ale już rozpoczęliśmy integrację i migrację próbną danych do nowszej wersji – twierdzi Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Listę e-usług wraz z planowanymi terminami ich udostępnienia publikujemy w dziale Multimedia.

Stare inaczej

Po liftingu e-PUAP2 obsługa interesantów w urzędzie ma być łatwiejsza, choć na załatwienie sprawy bez wizyty w urzędzie nadal trudno liczyć. Optymizm resortowych urzędników MAC co do możliwości wprowadzenia e-PUAP2 nie jest już jednak tak widoczny w urzędach administracji lokalnej w gminie czy powiecie. O tym, że nowa platforma rodzi się w bólach świadczy chociażby to, że ministerstwo już kolejny raz zmienia termin jej uruchomienia. Najpierw miał to być początek 2015 roku, potem kwiecień, koniec maja, a obecnie lipiec.

Funkcjonujący obecnie e-PUAP nie był najlepszą wizytówką dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, z czego zresztą resort zdaje sobie sprawę. Użytkownicy skarżyli się, że system często nie działa, a kiedy już udało się do niego zalogować, trudno było znaleźć zakładkę, w której można było załatwić konkretną sprawę. Czy chęć uniknięcia podobnych problemów w nowej platformie spowodowała dłuższe niż zakładano testowanie systemu?

Potrzeba czasu

Jak nam powiedział Patryk Michalak, informatyk urzędu gminy w podwarszawskim Brwinowie, w ciągu poprzedniego roku z platformy ePUAP skorzystało tylko dziesięciu mieszkańców. Niewielkie zainteresowanie mieszkańców ePUAP-em wynika m.in. z tego, że na stronie internetowej Urzędu Gminy Brwinów nie ma odsyłacza do tej opcji. Uciążliwa jest również procedura rejestracji w systemie. Patryk Michalak zapewnił nas, że w przygotowaniu jest nowa wersja gminnego portalu, gdzie taka możliwość się znajdzie.

Podobnie jest w urzędach, które obsługują zdecydowanie większą liczbę mieszkańców. Łódź chwalona jest przez internautów za sprawne działanie platformy, ale niewiele osób z niej korzysta. Jak nas poinformował Grzegorz Gawlik, główny specjalista z Biura Prasowego Urzędu Miasta Łodzi, Wydział Spraw Obywatelskich realizuje blisko 10 usług administracji dostępnych na elektronicznej platformie. Zainteresowanie mieszkańców jest jednak ciągle niewielkie. Obecnie kształtuje się na poziomie ok. 30 wniosków rocznie.



Multimedia



REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.