PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Infrastruktura e-dowodów już w gminach

  • Bogdan Bugdalski    30 stycznia 2019 - 17:43
Infrastruktura e-dowodów już w gminach
Już od 4 marca będziemy mogli składać wnioski o e-dowody (fot. archiwum)

Wszystko wskazuje na to, że już od 4 marca, czyli zgodnie z ustawą, będziemy mogli składać online wnioski o e-dowody i odebrać je po kilku tygodniach. Prace wdrożeniowe idą pełną parą i to zarówno, gdy chodzi o sprawy techniczne, funkcjonowanie programów, jak i szkolenie urzędników.




  • Od 4 marca można będzie wnioskować o e-dowód.
  • Prace nad systemem są już na ukończeniu.
  • Urzędnicy szykują się do obsługi.

Stan zaawansowania prac nad e-dowodami stał się jednym z ważniejszych punktów dzisiejszego (30.01) posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. - Nie ma żadnych zagrożeń dla tego projektu – zapewnił członków Komisji Karol Okoński, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. Natomiast szczegółową informację na ten przedstawił Andrzej Korza, kierownik projektu e-dowody i jednocześnie zastępca dyrektora Departamentu Systemów Państwowych w Ministerstwie Cyfryzacji.

- W ustawie zostały wyznaczone terminy, które nas obligują do rozliczenia projektu. Najważniejszy to 4 marca 2019 r., a więc data rozpoczęcia przyjmowania wniosków o nowe dowody, zgodnie z porozumieniem w sprawie finansowania do 10 marca musimy rozpocząć wydawanie nowych dowodów, aby do 12 marca rozliczyć cały projekt. Mamy więc napięte terminy, ale są one całkowicie realne – podkreślił Andrzej Korza.  

Zadania, które zostały już wykonane

Podkreślił, że wiele prac, takich jak przygotowanie blankietu dowodu, chipa z oprogramowaniem pozwalającym na jego personalizację, zakup czytników do wydawania dowodów przez gminy, zostało już zakończonych. Gminy potwierdziły też sprawność urządzeń odpowiednimi testami. Do wydawania e-dowodów gotowe jest również Centrum Personalizacji Dokumentów, a zmiany po stronie rejestrów państwowych są już w ostatniej fazie. Podobnie jest z aplikacją do obsługi dowodów dla obywateli. Trwają natomiast prace nad e-usługą, umożliwiającą zawieszenie bądź unieważnienie dowodu osobistego przez jego właściciela przez stronę e.obywatel.pl.

Przedstawiciel Ministerstwa Cyfryzacji podkreślił, że obecnie głównym zadaniem ministerstwa jest przeszkolenie urzędników oraz przygotowanie informacji dla obywateli.

Wsparcie dla obywateli

Andrzej Korza zapowiedział, że od połowy lutego ruszy strona internetowa dla obywateli, na których znajdą się szczegółowe informacje na temat tego, na czym polegają zmiany, jakie są możliwości nowego systemu i jak z niego korzystać.  Zostanie też uruchomiona specjalna infolinia, a także będą udostępnione materiały prasowe i komunikacyjne o wdrożeniu nowego systemu i samym dowodzie.

Współpraca z samorządem

Obecnie najważniejszym zadaniem jest przygotowanie samorządowców do obsługi mieszkańców w tym zakresie. I te prace już od pewnego czasu już trwają - odbyło się wiele spotkań i szkoleń, które są kontynuowane. W ponad 40 gminach prowadzone są też testy całego procesu wyrabiania dokumentów – od złożenia wniosku, do wyrobienia dokumentu. Przedstawiciel Ministerstwa Cyfryzacji podkreślił, że nie wykazują one żadnych problemów w funkcjonowaniu urządzeń czy systemów, dlatego służą raczej do sprawdzenia samego procesu wydawania dokumentów niż funkcjonowania urządzeń i programów.

- W ten sposób sprawdzamy też jakość naszych szkoleń e-learningowych – mówił Andrzej Korza. 

Dla urzędników i administratorów lokalnych udostępniono też wsparcie Centralnego Ośrodka Informatyki. Będzie ono funkcjonowało do końca maja w szerokim zakresie, po to, żeby wspierać procesów wdrożenia i instalacji na poszczególnych stacjach w urzędach – zapowiedział kierownik projektu eDowody.

Po tych słowach minister Okoński jeszcze raz zapewnił, że wdrożenie nowego systemu nie wpłynie na negatywnie na jakość życia obywateli, i zaapelował do przedstawicieli samorządów o wykorzystanie tego krótkiego czasu, na uzupełnienie wiedzy pracowników, przeprowadzenie niezbędnych szkoleń w urzędach, a także stały kontakt z service deskiem Centralnego Ośrodka Informatyki.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.