PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak daleko nam do "jednego okienka"?

  • AW    4 kwietnia 2013 - 18:29
Jak daleko nam do "jednego okienka"?

E-administracja oznaczać ma konkretne ułatwienia dla przedsiębiorców. Jak daleko nam do "jednego okienka"?




Zdaniem resortu administracji i cyfryzacji, wdrożenie elektronicznego systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ułatwiło zakładanie spółek przez internet - zdalnie można zarejestrować firmę lub spółkę osób fizycznych.

Rozpatrywany przez Komitet rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji (KRMC) projekt założeń do projektu ustawy zmieniającej obowiązujące przepisy o Krajowym Rejestrze Sądowym idzie jednak dalej - w stronę „jednego okienka", a więc procedury, która pozwoli zarejestrować firmę za jednym podejściem.

Planowany system działałby bowiem tak, że przy rejestrowaniu działalności automatycznie generowany byłby numer NIP oraz REGON. Po trzech dniach numery stawałyby się obowiązujące i firma mogłaby rozpocząć działalność. Te trzy dni to czas na sprawdzenie przez ograny skarbowe czy dana spółka nie jest fikcyjna.

Jak wynika z informacji resortu sprawiedliwości, który zgłaszał projekt ustawy, takie „fikcyjne firmy" to jednak margines: w 2012 r. na 29,3 tys. założonych podmiotów gospodarczych, Ministerstwo Finansów zakwestionowało przyznanie numeru NIP tylko w 37 przypadkach. Fakt automatycznego przyznawania NIP budzi jednak wątpliwości fiskusa, dlatego KRMC zarekomendował przekazanie projektu Komitetowi Stałemu Rady Ministrów z zaznaczeniem, że istnieją rozbieżności.

Czytaj też Cyfrowa rewolucja wg ministar Boniego

Istotnym ułatwieniem zarówno dla przedsiębiorców jak i dla zwykłych obywateli jest Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS (PUE). Ten projekt, kosztujący ponad 101 mln zł, jest już gotowy. ZUS-owi udało się nawet poczynić oszczędności: 15 mln zł. Dzięki realizacji projektu istnieje już:

- Nowy Portal Informacyjny, czyli narzędzie umożliwiające dostęp do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną, a więc także do konta, na którym odkładane są nasze składki
- Centralna Informacja Telefoniczna, czyli call-center, który od czerwca zeszłego roku obsłużył już 625 tys. rozmów. Możliwości techniczne tego narzędzia skończą się jednak za mniej więcej rok, dlatego ZUS chciałby rozbudować centrum dzięki zaoszczędzonym pieniądzom,
- System kierowania ruchem klientów, czyli narzędzie służące do zdalnego planowania wizyt i spotkań z ekspertami ZUS,

KRMC postanowił, że uwagi zgłoszone do projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne rozpatrzy w ciągu 5 dni specjalny zespół złożony z przedstawicieli resortów zgłaszających uwagi.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • krzyciel, 2013-04-05 11:26:35

    Czy jedno okienko jest takim zbawieniem? Jasne, jest łatwiej, bo idzie się w jedno miejsce, składa papiery, a po jakimś czasie odbiera niezbędne dokumenty. Ale istotą jest ów "jakiś czas". Przy dobrym układzie, jak samemu idzie się do każdej instytucji, to w 2-3 dni można załatwić wszystko.... Jak odda się sprawę w ręce "jednego okienka", to zaczyna się procedura. A ta wymaga czasu. Najpierw ktoś w tym "jednym okienku" musi sprawę zarejestrować i nadać bieg (1-2 dni). Potem ktoś dokumenty przekazuje dalej (1 dzień na każdą dodatkową instytucję na samo przeniesienie - pod warunkiem, że robi to goniec, a nie firma zewnętrzna). W każdej kolejnej instytucji 1-2 dni na zarejestrowanie dokumentów. Jak się to zsumuje, to - przy dobrych układach - sprawa może się przeciągnąć spokojnie do 2 tygodni.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.