PARTNER PORTALU
  • BGK

Jest ułatwienie dla pracy służb ratunkowych

  • PAP    21 lipca 2013 - 11:11
Jest ułatwienie dla pracy służb ratunkowych

Nowoczesny system raportowania o zagrożeniach rusza 1 sierpnia w centrach zarządzania kryzysowego w kraju. Centralna Aplikacja Raportująca jest przeznaczona dla służb i instytucji; ma poprawić obieg informacji w sytuacjach kryzysowych - mówią eksperci RCB.




Idea powstania CAR narodziła się po powodzi w 2010 roku. Dwa lata później minister administracji i cyfryzacji Michał Boni zlecił przygotowanie aplikacji, z której korzystałyby wojewódzkie i powiatowe centra zarządzania kryzysowego. Nad projektem pracowali m.in. analitycy Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku oraz eksperci MAC. Prace nad pierwszą częścią projektu zakończyły się w czerwcu tego roku.

"Głównym celem powstania aplikacji jest utworzenie jednolitego i spójnego systemu raportowania o zagrożeniach dla służb i instytucji, które są odpowiedzialne za zarządzanie kryzysowe na terytorium Polski. CAR ułatwi pracę i uelastyczni proces obiegu informacji" - powiedział szef Wydziału Analiz RCB Grzegorz Świszcz, ekspert i analityk odpowiedzialny za monitorowanie oraz analizę stanu bezpieczeństwa narodowego.

"Na przykład pracownik wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego, wiedząc o powodzi w sąsiednim województwie, będzie mógł obserwować i przewidywać rozwój wydarzeń na swoim terenie" - dodał doradca RCB Witold Skomra.

Dzięki systemowi, meldunki dotyczące sytuacji kryzysowej, np. powodzi, będą na bieżąco poszerzane, uzupełniane o nowe, aktualne dane.

"Na ich podstawie będzie można stworzyć raport, zawierający pełną informację o przebiegu zdarzenia i działaniach podejmowanych przez poszczególne jednostki administracji na wszystkich poziomach. Będą w nim również informacje m.in. na temat zniszczeń, wypłaconych zasiłków, szkód w mieniu gmin, liczba zniszczonych dróg oraz wykaz kwot przeznaczonych na ich odbudowę " - wyjaśnił.

Obecnie raporty dobowe - opracowywane na podstawie wysyłanych mail-em informacji z wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego - przygotowuje Wydział Operacyjny RCB. Są one rozsyłane do ponad 80 odbiorców w kraju. Każdego dnia na stronie internetowej RCB publikowana jest skrócona wersja raportu dobowego.

CAR w wersji pilotażowej został przetestowany w północno-wschodniej Polsce. "W Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim mamy duże doświadczenie z wdrażaniem aplikacji i systemów informatycznych do obiegu dokumentów i zarządzania nimi" - powiedział Adam Czubaty z Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Białymstoku.

"Każda informacja - która znajdzie się w systemie, wprowadzona na szczeblu powiatu, województwa czy kraju - zostanie przyporządkowana do odpowiedniej kategorii zagrożenia. Jest ich około 20, w tym na przykład zdarzenia o charakterze terrorystycznym, katastrofy naturalne czy komunikacyjne" - powiedział Czubaty.

W konsultacjach międzyresortowych jest już projekt zmian zarządzenia prezesa Rady Ministrów ws. wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego. "RCB zaproponowało nowy załącznik dotyczący obiegu informacji na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego. Są tam informacje o tym, kto, komu dany raport przekazuje, w jakich godzinach i w jakim trybie" - powiedział szef Wydziału Analiz RCB.

Wersja testowa aplikacji CAR w całym kraju zostanie uruchomiona 1 sierpnia. System w wersji właściwej ma działać po miesiącu. Za wdrożenie CAR w każdym województwie odpowiedzialni są koordynatorzy, którzy po przeszkoleniu będą przekazywać swoją wiedzę przedstawicielom powiatowych centrów zarządzania kryzysowego.

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa zainaugurowało działalność 2 sierpnia 2008 r. Jego głównym celem jest analizowanie zagrożeń w oparciu o dane uzyskiwane ze wszelkich możliwych źródeł. Analitycy RCB, którego roczny budżet wynosi kilka milionów złotych, zapewniają obsługę Rady Ministrów, premiera, szefa MSW i Rządowego Zespołu Zarządzenia Kryzysowego w sprawach zarządzania kryzysowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.