PARTNERZY PORTALU

Koronawirus zachęcił mieszkańców do e-usług. Lawina wniosków o profil zaufany!

  • Michał Wroński    1 kwietnia 2020 - 20:30
Koronawirus zachęcił mieszkańców do e-usług. Lawina wniosków o profil zaufany!
W czasie epidemii zdecydowanie wzrosła liczba obywateli korzystających z e-usług. (fot. pixabay.com)

Burzliwie rosnąca liczba obywateli korzystających z e-usług, uproszczenie procedur czy nowe ścieżki komunikacji samorządowców z mieszkańcami - to może i jedyna dobra konsekwencja epidemii koronawirusa. Z konieczności i trochę „na skróty” przechodzimy właśnie w kolejną fazę cyfrowej rewolucji w administracji publicznej.




  • W marcu Polacy złożyli ponad 488 tysięcy wniosków o profil zaufany. To niemal 200 tysięcy więcej aniżeli jeszcze dwa miesiące wcześniej – przekazało nam Ministerstwo Cyfryzacji.
  • W ostatnim czasie obywatele wysyłają online do urzędów dwa razy więcej pism ogólnych niż do tej pory, dwa razy częściej wnioskują online też o odpisy aktów stanu cywilnego, dwa razy częściej korzystają również z e-usługi meldunkowej czy możliwości zgłoszenia online narodzin dziecka – podał resort.
  • - Obecna sytuacja uświadomiła zarówno pracownikom urzędów, jak również mieszkańcom, że wiele spraw można załatwić online, a sytuacja kryzysowa zwiększa tolerancję dla pewnych problemów, jakie mogą się przy okazji korzystania z tej formuły pojawić – komentuje Bartosz Paszcza, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego.

W ciągu minionych kilkunastu dni urzędy gmin i powiatów jeden po drugim zamykały drzwi przed petentami. W miarę rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa w Polsce urzędnicy masowo ograniczali, a następnie całkowicie eliminowali osobisty kontakt z potrzebującymi załatwić swoje sprawy mieszkańcami.

Niektóre – jak np. urząd gminy Puławy – postawiły niemal zupełnie na zdalną obsługę petentów. - Część osób pracuje z domu. W minimalnym składzie działa zespół w budynku Urzędu. Wszystkie postępowania odbywają się normalnym trybem. Mieszkańcy mogą się kontaktować we wszystkich sprawach z urzędem poprzez pocztę tradycyjną, elektroniczną, telefony stacjonarne oraz komórkowe pracowników – tłumaczył Norbert Staszak, zastępca wójta Puław.

Mnóstwo wniosków on-line, ale systemy działają prawidłowo

To, że taki zabieg pozwala dalej normalnie funkcjonować urzędowi (a nie tylko zapewnić bezpieczeństwo jego pracownikom) jest efektem rosnącego przez lata zakresu czynności, które można załatwić w urzędzie, nie wychodząc z domu.

W ten właśnie sposób da się już dziś m.in. zgłosić narodzenie dziecka, zameldować się, złożyć wniosek o dowód osobisty, zawiadomić o sprzedaży samochodu, dopisać się do spisu wyborców, uzyskać odpis aktu urodzenia... By ze wspomnianej  furtki skorzystać, trzeba jednak mieć tzw. profil zaufany, pozwalający jego użytkownikowi potwierdzić tożsamość w sieci, a także podpisać wniosek, jeśli to niezbędne do załatwienia sprawy. W połowie lutego Ministerstwo Cyfryzacji donosiło, że profil zaufany ma już ponad 5 milionów Polaków.

Od tamtego czasu ta liczba wzrosła o ponad pół miliona. Jak przekazał nam resort cyfryzacji, jeśli w styczniu Polacy założyli blisko 296,5 tys. profili zaufanych, a  w lutym prawie 391,2 tys., to od 1 do 30 marca ta liczba wzrosła aż o ponad 488 tysięcy!





REKLAMA





×
KOMENTARZE (1)

  • cyfrowy komunizm, 2020-04-06 02:24:30

    "Koronawirus zachęcił mieszkańców do e-usług." - Nie zachęcił a wymusił. W dalszym ciągu będę to powtarzał, że koronawirus da pretekst ku temu by cyfrowo-technologiczne fanaberie realizować intensywniej niż dotychczas to szło, a wiadomo jak szło - opornie, tylko tego nikt nie chce przyznać.... Koronawirus da pretekst ku temu by intensywniej wdrażać takie modele oparte o pobieranie aplikacji i/lub zakładanie kont, a za usługi by płacić jedynie bezgotówkowo. Chcą nas uzależnić od trzech zasadniczych kwestii - smartfonu, dostępu do wi-fi oraz bezgotówkowości. To, że ktoś posiada komputer i ma internet na kablu i używa go właściwie tylko po to by zaczerpnąć informacji, zdobyć wiedzę a ponadto pomóc sobie w pracy/nauce to za mało dla nich - oni chcą wmusić na tobie byś nie miał papierowych dokumentów tylko żebyś zakładał konta, pamiętał loginy i hasła to raz, a dwa, żebyś koniecznie płacił bezgotówkowo aniżeli gotówką za nawet najmniejsze usługi - byś był podany bankom jak na dłoni, na wyciągach, co, gdzie, kiedy, ile kupujesz - zniewolenie i inwigilacja. A wi-fi urośnie rangą do potrzeby jak woda w kranie. Tak - tylko pobieraj aplikacje, zakładaj konta a za usługi płać bezgotówkowo acha i jeszcze w social mediach typu FB, INSTA, jakby smartfonowego świata było ci mało dawaj się rozleniwiać, ogłupiać i uzależniać tracąc przy okazji czas, zdrowie i prywatność, jeszcze potem biometrie się pojawią- skan oka, twarzy, palca, dłoni, głosu i jeszcze sieć 5G i internet rzeczy na domiar zła.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.