PARTNER PORTALU
  • BGK

Miał być superportal od przetargów. Do "super" daleko. Jest problem

  • Tomasz Klyta    11 stycznia 2019 - 20:00
Miał być superportal od przetargów. Do "super" daleko. Jest problem
Zamawiający mają problem z korzystaniem z miniPortalu (fot. Pixabay)

MiniPortal miał być "przejrzystym i przyjaznym" narzędziem do realizacji zamówień publicznych. Narzędzie wprowadzone jako przejściowe, mające ułatwić uczestnikom rynku zamówień publicznych przejście na elektroniczną formę udzielania dużych zamówień. Na razie jednak pojawiają się problemy w korzystaniu z niego. Zdaniem specjalistów, zarówno zamawiający, jak i wykonawcy usług nie mają odpowiedniej wiedzy do korzystania z innowacji.




  • MiniPortal miał ułatwić przeprowadzanie zamówień publicznych. Część podmiotów z niego korzystających zgłasza jednak liczne problemy.
  • W części przypadków nie da się otworzyć oferty. W innych biorący udział w przetargach mają problem z samodzielnym szyfrowaniem ofert.
  • Instrukcja napisana jest poprawnie. Problem może tkwić w czytaniu ze zrozumieniem - uważa dr Andrzela Gawrońska-Baran.

MiniPortal został uruchomiony 18 października 2018 r. Elektroniczny system zamówień publicznych miał ułatwić procedurę zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawcy usługi. Jak na razie, zobligowane do korzystania z narzędzia są te podmioty, które ogłaszają przetargi o wartości przekraczającej tzw. unijne progi wartości zamówień publicznych. W przypadku administracji centralnej chodzi o kwotę 144 tys. euro, a samorządowej: 221 tys. euro (dotyczy zamówień z wyłączeniem robót budowlanych, gdzie kwota zarówno dla administracji centralnej, jak i samorządowej wynosi 5,55 mln euro).

Jak podczas ogłaszania uruchomienia miniPortalu podało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, tylko w 2017 r. wartość zamówień publicznych powyżej progów unijnych w Polsce przekroczyła kwotę 114 mld zł, co stanowiło 8 proc. PKB.

Platforma stwarza problemy

Z całego kraju dochodzą jednak głosy, że nie wszyscy radzą sobie z miniPortalem. Problemy dotyczą zarówno podmiotów zamawiających usługi, jak i tych, które przystępują do przetargów.

- Na szkoleniach pojawiały się sygnały, że problem stwarza konieczność samodzielnego szyfrowania ofert, podczas gdy przy zamówieniach prywatnych dzieje się to z automatu. Ze strony zamawiających problemem bywa założenie karty postępowań, a później otworzenie ofert. W kilku podmiotach pojawiły się niedoróbki miniPoratlu polegające na tym, że zamawiający kilkukrotnie zakładał kartę zamówienia, na co system widocznie pozwalał - wylicza dr Andrzela Gawrońska-Baran, radca prawny i ekspert ds. zamówień publicznych, a zarazem była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Urząd Zamówień Publicznych, który współtworzył miniPortal, jak na razie nie potwierdził, czy podmioty zgłaszały jakiekolwiek problemy z platformą. Nie wiemy jednocześnie, ile zamówień do tej pory złożono za jego pośrednictwem.

Problemy z jednym z zamówień potwierdził natomiast Główny Urząd Statystyczny. W grudniu 2018 r. GUS finalizował przetarg na świadczenie usługi eksperckiej. Za pośrednictwem miniPortalu złożono jedną ofertę. Jednak w dniu jej otwarcia zgłosił się kolejny podmiot, który twierdził, że nie był w stanie wziąć udziału w postępowaniu z powodu problemów technicznych.

- Zwróciliśmy się do UZP z pytaniem, czy 6 grudnia doszło do problemów technicznych mogących wpłynąć na trudności w złożeniu oferty. Na początku stycznia otrzymaliśmy odpowiedź, że nic takiego się nie wydarzyło - informuje Karolina Dawidziuk, rzecznik prasowy GUS. - Zamówienie jest obecnie dalej procedowane - dodaje.

Gminy chcą, ale jeszcze czekają 

Jak ocenia dr Gawrońska-Baran, jak na razie na skorzystanie z miniPortalu zdecydowały się przede wszystkim takie podmioty, jak szpitale czy szkoły wyższe. Samorządy póki co się wstrzymują, ale zdaniem specjalistki powinno się to wkrótce zmienić.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Obserwer, 2019-01-14 10:49:58

    W Polsce nie bierze tylko ryba.Jak się nie da to ani się nie zalogujesz.Było śledztwo prokuratorskie w sprawie niemożności zalogowania się na stronie URE do aukcji na sprzedaż prądu z OZE i nic.Aukcje ustawione przeszły,a niezalogowani zostali na lodzie

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.