PARTNER PORTALU
  • BGK

Mieszkańcy Krakowa stawiają na e-usługi

  • JS    14 stycznia 2020 - 20:42
Mieszkańcy Krakowa stawiają na e-usługi
Dane statystyczne udostępnione przez Wydział Spraw Administracyjnych pokazują, że liczba spraw załatwianych elektronicznie wzrasta Fot. pixabay.com

Coraz częściej mieszkańcy Krakowa zamiast tradycyjnej wizyty w urzędzie decydują się na załatwienie swojej sprawy za pośrednictwem internetu, korzystając m.in. z dostępnych na platformie ePUAP formularzy.




  • Najczęściej za pośrednictwem internetu klienci Urzędu Miasta załatwiali sprawy dotyczące ewidencji ludności, postępowań meldunkowych i wspomnianych wcześniej dowodów osobistych.
  • Takich spraw w 2016 r. było łącznie 3 428, w 2017 – 9 283, 2018 – 18 308, a w 2019 – już 23 431.
  • Na drugim miejscu pod względem ilości spraw, jakie mieszkańcy kierowali do Urzędu przez internet, znalazły się sprawy z zakresu handlu i usług. W 2016 było to 675 spraw, a w 2019 liczba ta wzrosła do 1 092.

Sprawy załatwiane elektronicznie obejmują indywidualne sprawy obywateli i przedsiębiorców, elektroniczną wymianę korespondencji oraz wnioski kierowane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIG).

Dane statystyczne udostępnione przez Wydział Spraw Administracyjnych pokazują, że liczba spraw załatwianych elektronicznie wzrasta. Dla porównania, w 2016 r. łączna ich ilość wynosiła 4 524, w 2017 r. - 10 201, w 2018 – 19 540, natomiast w 2019 r. było to już 25 622 spraw.

Rekordowa okazała się także liczba złożonych wniosków o wydanie dowodów osobistych. Możliwość ich elektronicznego złożenia wprowadziła nowa ustawa o dowodach osobistych, która weszła w życie 1 marca 2015 r. W 2017 takich wniosków za pośrednictwem internetu złożono 7 358, w 2018 – 9 871, a w 2019 było to już 14 826.

Najczęściej za pośrednictwem internetu klienci Urzędu Miasta załatwiali sprawy dotyczące ewidencji ludności, postępowań meldunkowych i wspomnianych wcześniej dowodów osobistych. Takich spraw w 2016 r. było łącznie 3 428, w 2017 – 9 283, 2018 – 18 308, a w 2019 – już 23 431. Na drugim miejscu pod względem ilości spraw, jakie mieszkańcy kierowali do Urzędu przez internet, znalazły się sprawy z zakresu handlu i usług. W 2016 było to 675 spraw, a w 2019 liczba ta wzrosła do 1 092. Odrębną dziedzinę stanowiły sprawy z zakresu działalności gospodarczej (w tym wnioski do CEIG). W 2016 było ich 38 609, a w 2019 – 41 383. Przedsiębiorcy za pośrednictwem internetu mogą również wystąpić o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych oraz składać wnioski związane z wycofaniem, wygaszaniem i zmianami dotyczącymi tych zezwoleń. W tym przypadku liczba tych spraw kształtuje się mniej więcej na tym samym poziomie, w 2016 r. było to 5 334, w 2017 – 5 393, w 2018 – 5 175, a w 2019 – 5 339.

Za pośrednictwem internetu załatwimy w urzędzie sprawy także z zakresu kwalifikacji wojskowej, sprawy związane z Biurem Rzeczy Znalezionych czy dotyczące sprowadzania zwłok z zagranicy. W 2016 r. było ich 36, a w 2019 już 695.

Odrębną kategorię stanowią sprawy z zakresu prawa wyborczego. W 2019 r. wpłynęło drogą elektroniczną około 41 000 wniosków dotyczących spraw wyborczych, a do rejestru wyborców dopisało się 4 365 osób. Na dzień 31 grudnia 2019 r. w rejestrze wyborców Gminy Miejskiej Kraków figurowało łącznie 14 643 osób wpisanych na swój wniosek oraz 176 obywateli UE.

Przedstawione statystyki wskazują, że klienci Urzędu Miasta coraz częściej i chętniej zamiast tradycyjnej wizyty w urzędzie wybierają drogę elektroniczną. Z roku na rok utrzymuje się tendencja wzrostowa ilości spraw załatwianych za pośrednictwem internetu, procentowo jest to około 15% wszystkich kierowanych do Urzędu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.