PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Milion wniosków o e-dowód w 106 dni. Jak uzyskać elektroniczny dowód osobisty

  • AT    18 czerwca 2019 - 10:31
Milion wniosków o e-dowód w 106 dni. Jak uzyskać elektroniczny dowód osobisty
E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną (fot.gov.pl)

Średnio 9474 Polaków każdego dnia, składa wniosek o nowy dowód osobisty. Efekt? Ponad milion wniosków w dokładnie 106 dni. Niemal 650 tysięcy osób zdążyło już odebrać nowy dokument. Jak złożyć wniosek o e-dowód?




  • E-dowód ma już wśród swoich innych dokumentów niemal 650 tysięcy Polaków. Od 4 marca do 17 czerwca wpłynęło dokładnie 1 004 300 wniosków o wydanie e-dowodu.
  • Najwięcej wniosków złożyli mieszkańcy województwa mazowieckiego i śląskiego.
  • Wymiana tradycyjnych dowodów na e-dowody nie jest obowiązkowa. Wymiany można dokonać nie tylko w urzędzie, ale także przez internet.

E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Odbierają go wszystkie osoby, które wniosek o nowy dokument złożyły 4 marca i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej. Taki właśnie nośnik identyfikacji elektronicznej ma już wśród swoich innych dokumentów niemal 650 tysięcy Polaków. Od 4 marca do 17 czerwca wpłynęło dokładnie 1 004 300 wniosków o e-dowód.

- Najwięcej wniosków złożyli mieszkańcy województw mazowieckiego i śląskiego. Odpowiednio – 146 400 i 121 200 - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Czytaj też: E-dowód nie jest dowodem w telefonie. Resort wyjaśnia różnice

Tam też odebrano już najwięcej nowych dokumentów. 96 900 mieszkańców Mazowsza ma już swoje e-dowody. Na Śląsku dowodem z warstwą elektroniczną legitymuje się 77 900 mieszkańców. Za to w województwie opolskim to nadal produkt ekskluzywny - ma go 16 300 osób.

Jak zdobyć e-dowód?

Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. zalogowanie się do ePUAP, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Jeśli nie jesteś zainteresowany korzystaniem z warstwy elektronicznej, nie musisz jej aktywować.

Aby korzystać z warstwy elektronicznej e-dowodu przy odbiorze trzeba ją aktywować. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba wymyślić dwa kody PIN - cztero i sześciocyfrowy. Kody PIN są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy - do podpisu pisma.

- Regionem, gdzie najwięcej osób chce korzystać z warstwy elektronicznej e-dowodu jest województwo łódzkie. 49,8 proc. odebranych tam dokument jest aktywowana. To świetny wynik - mówi Marek Zagórski.

Czytaj też: Nie ma wakacji bez cyfryzacji. Profil zaufany, czy mObywatel przydają się podczas urlopu

- W tej kategorii drugie miejsce zajmują mieszkańcy Mazowsza. 48,4 proc. z nich aktywuje swoje dokumenty przy odbiorze - dodaje minister.

Jedną z głównych zalet e-dowodu jest jego bezpieczeństwo. Wykorzystane w e-dowodzie zabezpieczenia m.in. uniemożliwiają dostęp - bez wiedzy i zgody właściciela dokumentu - do zapisanych na nim danych.

Dowód można wymienić przez internet





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.