PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe zasady działania Elektronicznych Skrzynek Podawczych już obowiązują

  • pt    11 sierpnia 2014 - 09:37

Od 11 sierpnia obowiązują nowe zasady funkcjonowania Elektronicznych Skrzynek Podawczych (dostępnych na platformie ePUAP i stronach internetowych instytucji ), które zwiększą liczbę spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną, a także ułatwią obywatelom korzystanie z tej drogi komunikacji z urzędem. Usprawnienie systemu ESP to jeden z bardzo ważnych elementów postępu w informatyzacji państwa.




Celem zmiany jest, aby jak najwięcej obywateli (oraz urzędników) korzystało z komunikacji za pomocą Internetu. Coraz częściej zapytania, wnioski, podania kierowane są do instytucji publicznych drogą elektroniczną.

Chodzi o to, żeby w tej samej formie (a co za tym idzie – szybciej niż droga tradycyjną) udzielać obywatelowi odpowiedzi i załatwiać zgłaszane sprawy.

Czytaj też: Będą nowe dowody osobiste

Aby realnie ulepszyć funkcjonowanie e-urzędów wprowadzony został jednolity standard walidacji (sprawdzania pod względem poprawności formatu) oraz prezentacji dokumentów generowanych w ESP.

Czytaj też: Źródło dobre, czy pełne wad?

Dzięki temu pisma wysyłane przez obywateli będą od razu sprawdzane pod kątem poprawnego formatowania np. daty, adresu i od razu autor będzie mógł je poprawić lub zrobi to za niego automatycznie system. Unikniemy w ten sposób sytuacji, w której pismo wraca do obywatela nierozpatrzone z uwagi na błędy formalne.

Aby wszystkie zobligowane do posiadania ESP podmioty mogły w łatwy sposób zainstalować lub dostosować obsługiwane skrzynki podawcze, Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej został opublikowany przez Ministra Administracji i Cyfryzacji  na elektronicznej platformie usług administracji publicznej Epuap.

Korzystną zmianą jest też wprowadzenie w e-korespondencji zasady dwóch awiz (zawiadomień), które obowiązuje od 11 maja 2014. Jeśli obywatel wybierze drogę elektroniczną, to dostanie zawiadomienie, że odpowiedź czeka w elektronicznej skrzynce podawczej urzędu. Jeśli jej nie odbierze, nie trzeba będzie jej wysyłać tradycyjną pocztą .

Obywatel otrzyma powtórne elektroniczne zawiadomienie. Po upływie 14 dni od wysłania pierwszego zawiadomienia przesyłka będzie uznawana za doręczoną (jest to analogiczne rozwiązanie do już obowiązującego przy tradycyjnej – papierowej korespondencji), a obywatel będzie mógł się z nią zapoznać nawet po tym terminie (co nie jest możliwe w przypadku papierowej korespondencji awizowanej przez pocztę).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.