PARTNER PORTALU

Partycypacja społeczna: Jak zwiększyć jawność informacji w JST

  • Agata Dąmbska, Forum Od-nowa    16 lutego 2015 - 10:17
Partycypacja społeczna: Jak zwiększyć jawność informacji w JST
Podstawowe fakty o funkcjonowaniu samorządów powinny być udostępnione na jednym portalu. Fot. Fotolia

Jawność i przejrzystość funkcjonowania wspólnot to warunek konieczny zwiększenia partycypacji społecznej, w myśl hasła: nie ma partycypacji bez informacji.




W raporcie Forum Od-nowa „Samorząd 3.0” przedstawiono kilka rekomendacji systemowych w tej dziedzinie, a trzy najważniejsze z nich zostały złożone do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

W idei transparentności nie chodzi ani o wprowadzanie rozwiązań doraźnych i fragmentarycznych, typu budżet partycypacyjny, ani ogólnych postulatów, jak np. edukacja obywatelska. Choć mają one swą wagę, kluczowe jest – podobnie, jak w innych sferach funkcjonowania samorządu, wdrożenie konkretnych i efektywnych zmian o charakterze systemowym.

Ich ideą przewodnią jest, że dobrze poinformowany mieszkaniec będzie chętniej angażował się w sprawy swej społeczności lokalnej i bardziej świadomie współuczestniczył w podejmowanych przez nią decyzjach. Są trzy filary transparentności samorządów. Oto one.

Standaryzacja BIP

Biuletyny informacji publicznej tylko pozornie zapewniają szeroką wiedzę o funkcjonowaniu struktur samorządowych. Jawność i przejrzystość nie polega bowiem na automatycznym ujawnianiu wszystkich posiadanych informacji, tylko na pokazywaniu działania przez cele.

Wadą BIP-ów jest niejednolita forma przekazywania informacji, brak aktualizacji i chaos. Potrzebne jest spojrzenie na biuletyny jako zespół zasobów nie wchodzących na duży poziom szczegółowości.

Należy zatem wprowadzić standard informacji zawieranych w BIP (zarówno co do sposobu przedstawiania, jak i zakresu merytorycznego) tak, aby prezentowane dane dały się porównywać.

W każdym BIP-ie powinna znaleźć się informacja o zatrudnieniu, finansach i mieniu wspólnoty. Wówczas możliwa będzie ewaluacja działań JST, przygotowywanie analiz dotyczących funkcjonowania władz lokalnych oraz prowadzenie tzw. polityki opartej na dowodach (ang. evidence-based policy).

Poza tym każda wspólnota musiałaby wywiązywać się terminowo z obowiązku umieszczania tam wymaganych dokumentów pod groźbą sankcji. Co bardzo ważne, BIP nie może być prowadzony przez poszczególne jednostki organizacyjne danej JST (szkoły, przedszkola, instytucje kultury, ośrodki pomocy społecznej), tylko z poziomu całego samorządu.

Rola GUS

Główny Urząd Statystyczny ma w swej gestii rejestr REGON i regularnie zbiera informacje od podmiotów gospodarki narodowej – prywatnych i publicznych. Są to dane o ich formie organizacyjnej, siedzibie, zatrudnieniu, majątku etc. Nie wiadomo jednak, ile jest czynnych podmiotów sektora publicznego.

Sami pracownicy GUS sugerują zresztą dużą ostrożność, jeżeli chodzi o korzystanie z danych REGON. Wycinkowe informacje o działaniu resortowych administracji lub struktur samorządowych są w posiadaniu różnych ministerstw, przede wszystkim Ministerstwa Edukacji Narodowej (System Informacji Oświatowej), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Skarbu Państwa i Ministerstwa Zdrowia (Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą). Powoduje to bałagan i trudność z policzeniem zasobów zarówno samych wspólnot, jak też całego państwa.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!